lørdag den 28. april 2012

Hurra for den røde knap



Helt som forudset er der nu en heftig debat i medierne om, at dækningen af retssagen mod Breivik fylder for meget og er for detaljeret.
Det giver mig endnu en tur på en af mine kæpheste; nemlig at hovedpersonen i medierne er modtageren. Seeren, lytteren, læseren. DIG.

Det Stockholmske Blodbad
Hvis du ikke gider følge alle detaljer i retssagen i Oslo, så lad være. Det gør jeg, men jeg forstår udmærket, at næsten alle nyhedsmedier prioriterer historien meget højt. Det er Nordens næststørste kriminalsag nogensinde. Kun overgået af Det Stockholmske Blodbad i 1520, hvor den danske Kong Christian 2. henrettede 82 svenske adelsmænd på et smukt torv i hjertet af det, der nu hedder Gamla Stan.
Personligt synes jeg ikke, der er noget principielt eller lærerigt ved Breiviksagen og blodige detaljer har aldrig interesseret mig, så jeg følger kun sporadisk med i dækningen fra Oslo. Men jeg bebrejder absolut ingen, som gør det, for jeg forstår sagtens, at man kan føle sig fascineret af den vanvittige historie.

Jeg er arrogant
Min lille kæphest om selv at tage stilling får mig undertiden til at virke arrogant. Jeg hører tit folk beklage sig over, at de betaler for en masse tv-stationer, og så er der kun dårlige amerikanske serier og genudsendelser. Og så kommer jeg med min dumme bemærkning om, at vi har sådan en rød knap på fjernbetjeningen, som vi trykker på, når der ikke er noget interessant.
Takket være den kender jeg ikke tidens tv-reklamer, og jeg har aldrig set en reality-serie. Der er heller ingen huller i min uvidenhed om amerikanske tv-serier.
Det opfatter folk som arrogance eller bedreviden. Men sådan er det ikke inde i mit hoved. Jeg kunne aldrig drømme om at bebrejde nogen, at de ser et underholdende og lidt plat tv-program. Jeg kan jo ikke engang sige, at det er dårligt, for jeg kender det ikke. Jeg laver selv masser af ting i løbet af dagen, som ikke er spor åndeligt eller nyttigt - men bare sjovt, hyggeligt eller dumt.

Addd - det lugter
Men jeg har bare ikke lyst til at se dårligt tv, til at læse en masse detaljer om Breivik eller for den sags skyld til at overvære et boksestævne. Så det lader jeg være med og glæder mig over, at andre har fornøjelse af det.
Et andet udslag af min kæphest er, når folk opdager noget, der lugter rigtig fælt. Så kan de finde på at sige: "Addd. Prøv lige og kom her og lugt". Det siger jeg altid nej tak til. Jeg gider da ikke lugte til noget grimt.
Husk, at det er dig selv, der bruger fjernbetjeningen. Den røde knap er der altid.

1 kommentar:

Lene sagde ...

Jeg giver dig helt ret. Hvor jeg dog genkender den med lugtene og tv brokkerierne.
Vi taler så meget om selv at ville vælge, - hvorfor er mange så utilfredse med reelt at kunne gøre det????
Vh
Lene