tirsdag den 13. april 2010

De andres dagsorden

Må man have en mening om dronningens aktiviteter, når man er republikaner?
Må man mene noget om forsvarets arbejdsform, når man er pacifist?
Må man blande sig i folkekirkens forhold, når man er ateist?
Ja, det er vel ikke forbudt at have en mening, og ja, de tre emner er relevante for alle samfundsborgere. Vi er jo med til at betale til skidtet, uanset om vi er for eller imod.
Men det bliver alligevel lidt kunstigt. Jeg hører til dem, der synes, at Dronning Margrethe skulle overlade tronen til Kronprins Frederik, mens hun stadig er frisk. Men jeg synes også, at monarkiet skal afvikles.
Jeg synes helt bestemt, at forsvaret skal gøre mere ud af den psykologiske hjælp til soldater, der vender hjem fra de Irak og Afghanistan, så de ikke får varige psykiske mén. Men jeg så hellere, at vi slet ikke havde nogen soldater.
Jeg kan også sagtens hidse mig op over danske præster, der ikke vil vie homoseksuelle eller give hånd til kvindelige præster. Men jeg er ikke medlem af Folkekirken.
Det interessante er, at de givende debatter, som flytter de store institutioner, meget ofte anføres af folk udefra. Folkekirken er vel nok det bedste eksempel. Forandringerne i den verden kommer bestemt ikke fra bisper og kirkeministre. Det er kritikere udefra, der presser kirken til at ændre sig. Og jeg skulle hilse at sige, at det går langsomt. De taler stadig et antikveret sprog og klæder sig i højtidelige kåber. Det er knapt så slemt som hos muslimer og katolikker, men det er nok fordi, Danmark ikke er et religiøst samfund.
Så man kan roligt stille sig op på sidelinjen og give sit besyv med, selv om man ikke selv er loyal tilhænger. Blot skal man vide, at man anerkender den pågældende institution ved at drøfte dens interne forhold. Så hvis ens mærkesag er at afskaffe monarkiet, skal man ikke give den kongelige familie alt for mange gode råd.

Ingen kommentarer: