I aften slutter nullerne, århundredets første årti. Så nu gør jeg status over de 10 år med de emner, jeg skriver mest om i denne blog: Verden, sundhed og kommunikation.
Verden
Nullerne blev årtiet, hvor modsætninger mellem den islamiske og den materialistiske verden blussede op og blev til krige. Begge parter mener altid, at de andre startede krigen. Her i Vesten oplever vi, at terrorangrebene den 11. september 2001 satte det hele i gang.
Den forkerte mand sad i Det Hvide Hus, og han havde de helt forkerte folk omkring sig. Så det blev til en krig i Iran, som Bush ret hurtigt erklærede for vundet - selv om der endnu ikke er fred. Det blev også til en langvarig og stadig udsigtsløs krig i Afghanistan. Historien fortæller os, at krige ikke har vindere, kun tabere. Det har også vist sig i Irak og Afghanistan. Verden er ikke blevet fredeligere trods de mange bomber og døde soldater og civile. Modsætningerne er ikke blevet mindre. Tværtimod.
Vi kan håbe - og indtil videre ikke andet - at Obama lever op til sine løfter og afslutter krigen i Afghanistan om et par år.
Håb er også det bedste, vi har, når det gælder klimaet. Årtiet skulle have sluttet med en ny verdensaftale i København, men det gik slet ikke. Alligevel synes jeg, der er sket store fremskridt på energi- og klimaområdet i nullerne. En hel verden er blevet bevidst om, at menneskene er ved at ødelægge kloden. Enkeltpersoner, firmaer og offentlige myndigheder har sat store og små projekter i gang for at spare på energien og bruge vedvarende energi. Jeg tror, elbilen får sit gennembrud i det nye årti og at vi i den vestlige verden nedsætter vores energiforbrug betydeligt uden at fryse eller gå i mørke.
Sundhed
Her kigger jeg på Danmark og konstaterer, at danskerne er blevet sundere i de seneste ti år. Færre ryger og vores samlede vægt er faldet. Tænk på, at Minimælk er blevet danskernes topscorer i køledisken. Jeg tror også, vi er bedre form nu end for 10 år siden og vores levealder bliver højere og højere. Fint nok.
Men der er langt endnu. Vi skal først og fremmest have knækket den sociale kode. De rige og de veluddannede er blevet sundere, mens de fattige og dårligt uddannede stadig ryger, spiser chips og sidder fast i sofaen. Det kan ikke løses med et knips. Regeringen nedsatte for nogle år siden en forebyggelseskommission, som kom med et helt katalog af forslag, som regeringen straks afviste. Det burde nogen gøre noget ved.
Det er i hvert fald skrupskørt, at en pakke cigaretter kan købes for under 30 kr., når vi rent faktuelt ved, at et prishop på 20-30 kr. vil få mange til at stoppe og få mange andre til aldrig at begynde. Det er også tudedumt, at der ikke bliver arbejdet mere med motion og sund mad i skolerne. Hver skole burde have en Chris MacDonald til at sætte fut i foretagendet. Det vil ikke bare give sundere og gladere børn (og voksne). Det vil også give bedre resultater i skolerne, og det trænger vi også til. De fattiges og dårligt uddannedes børn får nemlig heller ingen uddannelse.
Kommunikation
Årtiets store nyskabelse var de sociale medier, som satte en helt ny dagsorden for kommunikation. Vi finder alle oplysninger på nettet, hvor vi flittigt kommenterer og retter. Det er ikke blot de gamle, vrisne læserbrevsskribenter, der boltrer sig på nettet. Det er næsten alle.
Skal vi have løst et problem, spørger vi vores venner på Facebook eller Twitter, og så er hjælpen der omgående. Skal vi købe et produkt, læser vi brugeranmeldelser i netshoppen eller på særlige sider for motionsfreaks, elektronikhajer eller bogorme. Læser vi en spændende nyhed på nettet, får den en kommentar eller en karakter med på vejen, eller vi sender den som link til en ven.
Den gamle model med at sende information ud til nogle brugere er stadig brugbar men ufuldstændig. Brugerne er ikke kun modtagere af information - de er også afsendere. Det skal man naturligvis bruge som kommunikationsmand, og det er både sjovt, spændende og svært, skulle jeg hilse at sige. Der kommer nye kanaler til hele tiden, og det er svært at vide, om de hitter eller bliver en døgnflue.
I de seneste år er mobilen blevet til en computer, og jeg tror, at den udvikling fortsætter en tid frem. Så vi kommunikationsfolk skal vænne os til at målrette vores budskaber til det lille format på en smartphone.
Godt nytår og held og lykke i tierne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar