torsdag den 9. juli 2009

Tour de Dope

Da jeg skulle hjem fra København forleden, tog jeg en svensk avis i SAS-skabet. Det er altid sjovt at se, hvad de skriver om i andre lande. Sverige er nu ikke så eksotisk. De har finanskrise, og de har tynde historier om sommeren. Fint nok.
Midt i avisen lå der et lyserødt sportstillæg. Farven stammer fra den kendte italienske sportsavis La Gazetta dello Sport og signalerer, at det er en meget seriøs sportsavis. Jeg synes, den var fin, for på midteropslaget var der et rigtig sjovt interview med Caroline Wozniacki, der i denne uge er topseedet i tennisturneringen Swedish Open i Båstad.
Mine sidemand bladrede i B.T., som også har en sportsavis. Her kunne jeg se, at de første 6 sider handlede om en begivenhedsløs etape i Tour de France. Så kom jeg til at tænke på, at den svenske avis vist ikke havde nævnt det store franske cykelløb. Ved 3. gennembladring af de lyserøde sider fandt jeg en lille artikel om, at Tour de France en af de kommende dage ville blive mødt af 50 demonstrerende nudister.
Interessant. Tour de France er den altoverskyggende sportsbegivenhed i en dansk avis, mens en svensk flygtigt omtaler en lille skæv historie om arrangementet.
En nærliggende forklaring er, at der nok ikke er nogen svenskere med i løbet. Jeg ved ikke, om der er et par danske ryttere, men jeg har da opfattet, at dopingmisbrugeren Bjarne Riis har et hold med i løbet. Den tidligere fupvinder har brugt en del af de penge, han tjente på at dope sig til at investere i et cykelhold, som hvert år stiller op i Tour de France.
B.T. har helt korrekt opfattet, at der er stor interesse for det franske cykelløb i Danmark. Rigtig mange danske mænd synes, løbet er en kæmpe begivenhed.
Det har jeg meget svært ved at forstå. Cykelsporten har overhovedet ikke bevist, at den er fri af doping. Tværtimod myldrer det stadig frem med sager. Så længe det er sådan, har løbene efter min mening ingen sportslig værdi. For mig er det bedøvende ligegyldigt, hvem der vinder. Jeg vil aldrig kunne føle mig sikker på, at vinderen er kommet ærligt til hæderen og de mange penge, der følger med.
Så på det område kunne jeg godt ønske mig svenske tilstande.

Ingen kommentarer: