Unge - det vil sige folk under 35 - kalder lidt hånligt aviser for gamle eller gammeldags medier. De mener, at den trykte avis er tæt på at dø, og at de store dagbladskoncerner selv er skyld i ulykken. Aviserne har simpelthen ikke opdaget de nye medier i tide.
Det sidste har de lidt ret i. Men også kun lidt. Det tog sin tid, men mediehusene i dag har virkelig gode websites, og de er hurtige til at integrere de nye sociale medier og til at tilbyde deres indhold på andre kanaler - mobilen eller iPodden.
Det kniber med at tjene penge på alt det nye, og igen er de unge lettere hånlige over for mediehusene. Når Facebook, Google og MySpace kan skabe overskud, må mediehusene se at tage sig sammen og finde modeller til at få del i kagen.
Det er ikke bare korrekt. Det er også helt nødvendigt - for de sociale medier og for os alle sammen. Det er nemlig journalisterne, der skaber det helt fundamentale i de mange nettjenester: Indhold.
Se på min blog. Jeg har ikke skrevet en eneste nyhed, som har offentlig interesse.
Jeg har kommenteret en masse nyheder. Det kunne jeg ikke gøre, hvis ikke nogen havde produceret selve nyheden. Det kræver en journalistisk indsats, som hverken bloggere, twittere, facebookere eller andre web-aktivister lægger for dagen.
Råstoffet i alt det, der kan tjenes penge på, er journalistisk arbejde. En meget væsentlig del af det kommer fra dagbladene - de gamle medier. DR og TV2 er selvfølgelig også vigtige bidragydere, men det er stadig avishusene, der føder langt de fleste nyheder i Danmark. Og i USA, England og resten af den vestlige verden.
Jeg kan lige så lidt som alle andre forudse, hvad aviserne skal leve af i fremtiden. I USA er nogle meget store aviser bukket under, og noget lignende kan også ske i Danmark. Men derfra og så til at spå de såkaldt gamle medier en sikker død - der er et stykke vej.
Jeg tror, der er tale om en naturlov. Mediehusene dækker et behov, som omverdenen har. Når der er et behov, er der også et marked, så der skal nok komme en fornuftig forretning ud af nyhedsproduktion igen på et tidspunkt.
Mit lille råd til branchen må være at fokusere på indholdet. Så dækker I omverdenens behov, og så klarer I jer i fremtiden. De nye kanaler og det nye forretningsgrundlag dukker såmænd op af sig selv. Udviklingskræfterne skal først og fremmest bruges på at skabe godt indhold. Det vil vi altid gerne købe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar