søndag den 30. december 2007

Det store fyrværkeri

I aftes var vi nede i byen, og det var ærligt talt en lidt larmende oplevelse. Der blev fyret raketter og andet fyrværkeri hele aftenen. Vi bor jo ved mark og skov, så den slags narrestreger oplever vi kun nytårsaften. Men vores værter fortalte, at det har stået på hele december, og at en af de mest ivrige raketskydere er deres nabo, ejendomsmægleren.
Så kom vi til at diskutere drenges fascination af krudt og raketter. Små og store drenge. Da jeg var barn, købte vi nogle ulovlige kinesere i en sportsforretning, og der var nogle år, hvor jeg gik meget op i det. Til gengæld fusede det hurtigt ud, og i dag har jeg helt mistet interessen.
Jeg er ikke spor forarget. Det er altid dejligt at se glæden og begejstringen i andres ansigter, også selv om den gælder noget så ligegyldigt som store raketter. Det er jo harmløst.
At folk vil spendere hundredevis af kroner på det, kan heller ikke bringe væsker i kog hos mig. Vi bruger alle sammen penge på fjollede ting, som giver kortvarig glæde. Selvfølgelig er det mere fornuftigt at give 300 kr. til en ged i Afrika end til 2 gigantiske raketter, men hvis vi skal føre den diskussion til ende, er jeg ikke et hår bedre end andre.
Jeg gider ikke moralisere over andres valg, så længe jeg ikke kan forsvare mine egne helt til bunds - og det kan jeg heldigvis ikke.
For jeg kan vældig godt lide nytårsskyts. Nytårsaften kl. 24 spadserer Solle og jeg 500 meter østpå hen til bakken, hvor vi har en pragtfuld udsigt ud over Frederikshavn. Her står vi og nyder det fantastiske syn af de tusindvis af raketter, som gavmilde glade drenge i alle aldre futter af nede i byen. De kan se deres egen og naboens raket - vi kan se dem alle sammen på 1 gang. Det er en kaskade af farver, former og brag - en eksplosion af livsglæde og håb om, at det nye år bliver sprudlende, festligt og fornøjeligt.
Hvis alle var lige så nærige, kedelige og frelste som mig, så blev der ikke fyret én raket af i Frederikshavn. Og så havde vi ikke den gratis fornøjelse henne på bakken.
Derfor siger jeg godt nytår og på forhånd tak for indsatsen til de mange venlige sponsorer i den farvestrålende by.

Ingen kommentarer: