torsdag den 1. november 2007

Utroligt, at de kan lave det

"Hvad så"? spurgte jeg åndssvagt en kommunal chef, jeg ringede til i dag. Så kom et overraskende svar:
"Ja, det er ved at være ved den tid, hvor jeg skal til at skrive ønskeseddel til jul. Jeg har lige hørt om en elektronisk bænk, der hele tiden vender sig imod solen".
Et herligt eksempel på komplet overflødige ting, som mænd er nødt til at ønske sig, fordi det ikke er nok at skrive "pænt tøj" på ønskesedlen.
Jeg kunne bidrage meget væsentligt til samtalen. Til frokosten havde en af mine kolleger nemlig lige fortalt om et af hendes mands nylige indkøb: En kikkert med indbygget digitalt kamera. Hva'ba'?
Det er utroligt sjældent, man kan få brug for den slags udstyr, og den lykkelige køber har da endnu ikke taget et eneste billede. For slet ikke at tale om videoklip, for det kan vidunderet nemlig også.
Det forunderlige ved kikkerten og bænken er, at nogen kan finde på at sætte det i produktion, og fascinationen hos køberen (manden) er, at det overhovedet kan lade sig gøre at lave den slags ting.
Den kan jeg godt dele, og for mindre beløb har jeg da også gennem årene købt adskillige små smarte apparater, som jeg aldrig har brugt.
Til gengæld fik jeg sidste år en elektronisk dims i julegave, som næsten har ændret mit liv: En I-Pod Nano, en lille lysegrøn flad fætter, som fylder det samme som et lille bundt visitkort.
Min computer fodrer næsten hver dag I-Podden med spændende og berigende programmer fra Danmarks Radios P1. Så kan jeg høre om miljø, medier, historie, sprog, udenrigspolitik, business og ikke mindst interessante mennesker, mens jeg cykler, går tur med hunden, løber, slår græs, ordner have, stryger tøj eller maler.
At gå ude og høre lige de radioprogrammer, man holder mest af -uden at skulle flytte transistoren og uden at genere sine omgivelser. Det er simpelthen genialt.
At det kan lade sig gøre, er ubegribeligt for mig. Der kan mindst være 50 timers radioudsendelser inde i den lille stump metal. Det er lige så fascinerende som den elektroniske bænk - men noget mere meningsfuldt. Synes jeg.

Ingen kommentarer: