søndag den 25. november 2007

Bjæsken glider ned

Bjesk er navnet på Vendsyssels brændevin. Det er Brøndums tilsat malurt og andre krydderurter. Stavet med æ er Bjæsken er et satirisk julehæfte, Vendsyssels eget svar på Svikmøllen og Blæksprutten.
Gennem nogle år har jeg været medarbejder på Bjæsken. Min tjans består i at skrive tekster fra Frederikshavn og omegn - at gøre lidt gemytligt grin med årets største begivenheder i Frederikshavn.
Søren Svendsen fra Tankegang er tegner til Bjæsken, og i år har vi lokket vores kollega Claus Højbjerg med. Han bor i Aalbæk og er sådan en slags lokalredaktør i Skagen for Bjæsken. Vi 3 har hygget os med at udvikle idéer sammen, og jeg synes godt, vi kan tillade os at være en smule stolte over vores arbejde. Der er i hvert fald en 4-5 virkelig gode historier, hvor tegning og tekst går op i en højere enhed.
Arbejdet bærer som bekendt lønnen i sig selv. Det passer næsten for Bjæskens vedkommende. Medarbejderne får en flaske bjæsk og 5 eksemplarer af hæftet, og så holder redaktionen en julefrokost i forbindelse med udgivelsen af Bjæsken.
Brændevinen har jeg hvert år med til julefrokosten i Solles familie. Flere af familiemedlemmerne holder meget af den tilsyneladende milde brændevin med den karakteristiske eftersmag. Vi får ikke tømt flasken, så jeg tager resten med hjem igen, og hvert år i slutningen af novemeber konstaterer jeg, at jeg ikke fik drukket sidste års bjæsk.
Selve hæfterne har jeg også lidt glæde af. Min far vil gerne følge lidt med i min verden, så han er en meget taknemmelig modtager af Bjæsken. Jeg plejer også at forære et eksemplar til min svigerfar.
Alt i alt en hyggelig juletradition - lige som Bjæsken i sig selv er. Vi i redaktionen siger til hinanden, at vi bider magthaverne i haserne, men vi ved også godt, at det ikke flytter noget. Vi gør godmodigt nar af politikere og erhvervs- og organisationsledere uden at være ondskabsfulde. Vi vil nemlig gerne have ofrene med til udgivelsen, og vi vil gerne omtale dem i næste års udgave.

Ingen kommentarer: