onsdag den 3. oktober 2007

Maratonløb - hvorfor?

I weekenden tog jeg på solotur til Oslo for at løbe maratonløb. Det er femte gang, jeg gennemfører den hårde distance på 42,195 kilometer, og jeg havde en herlig weekend.
Men så spørger jeg mig selv: Hvorfor gør du det? Det er ikke så nemt at svare på.
Det første løb kan de fleste forklare. Det er en personlig udfordring at træne sig op til at stå igennem den hårde distance. Men anden gang - og tredje, fjerde, femte?
For mit vedkommende er det ikke for at forbedre tiden. Jeg har sat 7 minutter til på 11 år, og det ser ikke ud til at ændre retning. Det er heller ikke et mål for mig at løbe hurtigere.
Jeg bider heller ikke på argumentet om, at jeg har behov for at imponere mine omgivelser. Det har jeg ikke noget ønske om, og det virker heller ikke sådan. Min fornemmelse er, at de fleste betragter det som en lidt skør hobby, men at det er fint, at jeg er glad for det.
Det er heller ikke for at bilde mig selv ind, at jeg stadig er ung. Det ved jeg godt, at jeg er.
Jeg ved også godt, at det er uklogt og kan være farligt at løbe så langt. Det er en stor belastning for kroppen, og jeg risikerer at skade mine muskler.
Hvad er det så?
Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at det er skønt. Jeg kan mærke, at det gør mig glad, og at det giver mig energi og ro at løbe maraton. Jeg har det simpelthen dejligt i tiden efter et løb og har ekstra overskud.
Det er et meget personligt projekt. At gennemføre et maratonløb handler kun om mig selv. Det er hverken familiens eller omgivelsernes skyld, hvis det går galt - og heller ikke, når det går godt. I løbet (!) af sådan en weekend er jeg meget intenst sammen med mig selv, og jeg renser min hjerne for alt andet end at løbe. Det er vel en slags meditation, og et maratonløb er så en kæmpe dosis meditation.
Næste år bliver det ikke helt et soloprojekt. Da håber jeg at få lov til at løbe i New York, og så tager Solle og jeg derover i en uge. Tiden skal ikke gå med at forberede løbet. Den skal gå med at være sammen i New York, og så er der lige en enkelt dag med verdens bedste maratonløb. Wauw!

Ingen kommentarer: