onsdag den 6. januar 2016

Dobbelt tilståelse


Mit nye ur, der kan alt det, jeg havde i forvejen.
Tilståelse nummer 1: Jeg har deltaget i en skattefidus.
Tilståelse nummer 2: Jeg har brugt en del af gevinsten på et købe et helt overflødigt luksus-produkt.
Du skal altså ikke læse videre, hvis du ønsker at lære noget eller at få tips til at blive et bedre mennesker. Hvis du stadig hænger på, er det fordi du gerne vil være forarget. Det er okay. Jeg stiller mig uvildigt til rådighed.

Medarbejderobligationer
Skattefidusen hedder medarbejderobligationer. Sådan nogle udstedte Tankegang for 6 år siden, og det ædle formål med ordningen var, at medarbejdere kunne spare op i deres egen virksomhed og opnå en skattefordel ved det. Det gjorde en lang række stenrige firmaer, der ikke havde brug for kapital, men alene udstedte obligationerne for at deres medarbejdere kunne spare i skat. Derfor blev ordningen stoppet, men vi nåede altså med i 1 år.
Ordningen var den, at man indbetalte en månedsløn, som der ikke var trukket skat af. Pengene skulle stå i firmaet i 5 år, og så kunne de udbetales igen - stadig uden, at der blev trukket skat af dem. Risikoen for medarbejderen var, at virksomheden gik konkurs. Så var pengene tabt.

Et ur, der kan vise klokken
Jeg fik mine tilbage i december, og da vi skulle på juleferie til Florida, planlagde jeg en tur i en Apple-Store, hvor vi opfyldte vores ønsker og betalte med skattefradrag.
Mit ønske var et Apple Watch.
Det er et ur, som kan vise klokken og en del af de apps, jeg har på min iPhone. Og så har det pulsmåler, så det registrerer alle mine bevægelser i løbet af dagen.
Det er ren lir. Det svarer nogenlunde til at købe alufælger, som jeg faktisk ikke helt ved, hvad er. Men det er et sjovt ord.

Rart at vide?
Jeg kan sætte uret til at vise det, jeg gerne lige vil have op. Lige nu ser jeg klokken, temperaturen udenfor på det sted, hvor jeg opholder mig, den næste begivenhed i min kalender, samt klokkeslettet i København. Det sidste er rart at vide, når man er i en anden tidszone.
Jeg kan modtage og sende SMSer mails og messenger-beskeder, og jeg kan som nævnt se en del apps. I USA havde vi glæde af Apples kortfunktion og rutevejledning. Den kom også op på uret, og det var nemt at se, at jeg skulle dreje af om 450 meter.

940 kalorier om dagen
Det sjoveste er aktiviteter. Jeg har registreret mig som en, der bevæger mig meget. Så har uret sat det mål for mig, at jeg skal motionere 30 minutter hver dag, stå i mindst 12 timer og forbrænde mindst 940 kalorier. Der kan jeg løbende følge min status, og uret er så venligt at komme med små opfordringer til mig. Hvis jeg har siddet ned for længe, prikker det mig på håndleddet og anbefaler mig at rejse mig og gå i 1 minut. Gør jeg det, siger uret tak.
Jeg kan i forvejen godt lide at bevæge mig, så jeg behøver ikke et dyrt ur for at være aktiv. Men det er da lidt sjovt at presse den op på nogle flere kalorier, og det er da rart at nå målene for aktivitet. Mangler jeg lige 50 kalorier, vil jeg godt kunne finde på at gå en aftentur med Bertha.

Fikst løbeur
Og så er det et fikst og let løbeur. Sådan et har jeg i forvejen, men nu behøver jeg ikke at finde det gamle frem og lave synkronisering og sager. Apple ordner det hele.
Jo mere, jeg fortæller om herligheden, jo mere dokumenterer jeg, at det er overflødigt. Ja. Det er det.
Men det er godt nok lækkert. Og så skattefrit.

Ingen kommentarer: