søndag den 31. januar 2016

Se mig - og hjælp de syriske børn

"Synes bare, at tendensen med, at man flasher sin godhed har taget overhånd".
Sådan skrev en kær kritiker forleden på min Facebookside. Anledningen var, at jeg havde lagt et link til en indsamling, jeg selv havde oprettet på Røde Kors' hjemmeside.

Mad, motion og børn
Jeg kan godt følge den gode mand. Jeg tror, vi allesammen kender folk, der lægger den ene opdatering op efter den anden, hvor de laver spændende mad, motionerer eller gør noget helt særligt for deres børn eller børnebørn.
Og at fortælle alverden, at man giver penge til Røde Kors er jo selvpromoverende.
Den kritik tager jeg gerne på mig.
Pengene til indsamlingen går til tæpper, madrasser, underlag, varmt tøj og anden nødhjælp til familier i Syrien og i nærområderne.

350 kr. ekstra
Jeg besluttede mig for at give 5000 kr. og undersøgte, hvordan jeg bedst kunne gøre det. Det endte med, at jeg oprettede en indsamling og satte mine penge ind der. Røde Kors opfordrede mig til at dele linket på sociale medier, og det gjorde jeg.
Det har indtil videre givet 350 kr. ekstra til de nødstedte familier. Det er varme tæpper til 6 børn i en flygtningelejr. Og det er jeg glad for.
Måske har mine opslag betydet, at en eller flere har støttet en anden organisation eller indsamling. Så er jeg også glad for det. Så tager jeg det med, at jeg fremstår som selvpromoverende.

Vi kan kun hjælpe
Hundretusinder af børn er jaget på flugt på grund af en vanvittig krig i Syrien, der tilsyneladende ingen ende vil tage. Jeg synes, det er et kæmpemæssigt problem. Jeg kan ikke løse det, og du kan heller ikke. Det eneste, vi kan gøre, er at dele ud af vores overskud til krigens ofre.
Det vil jeg endnu engang opfordre dig til at gøre.
Og du må meget gerne fortælle andre om det.

PS. Du kan trække dit bidrag fra i skat. Så får du råd til at give mere.

Ingen kommentarer: