torsdag den 31. december 2015

2016: Færre skal have ret

Mit nytårsønske er, at 2016 bliver året, hvor færre får ret.
Kampen om at få ret skaber en stor del af Verdens konflikter - både dem i hjemmet, på arbejdet og i hele samfundet.

Se bare på Facebook
Vi må gerne være uenige, og vi må gerne diskutere. Blot målet er at finde en løsning - og ikke bare at få ret. Der bliver brugt alt for meget energi på at få andre ned med nakken og på at overbevise dem om, at de er galt afmarcheret. Det kommer der intet godt ud af.
Se bare på Facebook, hvad folk får ud af at kritisere andre og mistænkeliggøre dem. Se bare på konflikterne rundt omkring på kloden. De fleste handler om nogen, der af religiøse grunde mener at have ret til det ene eller det andet.
Tænk sig, hvis de ville bruge al deres energi på at løse problemer i stedet for at overbevise andre om deres ret.

Dig og mig
De gjorde det nede i Paris i december, hvor det på magisk vis lykkedes at lave en klimaaftale, der var mere ambitiøs, end nogen havde turdet håbe på. Hele konferencen var båret af en stemning om, at det skulle lykkes, og at det var til fælles bedste at bruge mindre olie, kul og gas.
Det er ikke kun diplomater, der skal have mindre ret. Det er også dig og mig. Vi får et nemmere liv og et sjovere arbejde, hvis vi i en række situationer i hverdagen minder os selv om, at vi ikke skal kæmpe for at få ret.

Vores idé er bedre end min
For mig som chef er det lidt af et mantra, at folk ikke skal gøre, som jeg siger - blot fordi det er mig, der har sagt det. Min mening er et input lige som andres, og så diskuterer teamet sig frem til en konklusion. Meget tit ender vi på en løsning, som ikke var min og ikke var en andens - men som opstod i diskussionen og derfor blev en fælles løsning. Den bedste idé er den, vi har fået sammen. Den har også flest ejermænd.
Når jeg forlader et møde, hvor sådan en idé er opstået, er jeg helt høj. Der er en magi i at opleve en god idé komme svævende lige som flaskens ånd. Bagefter er det ikke til at afgøre, hvem der fik idéen. Den var der bare lige pludselig.
Det kunne jeg ønske, at mange ville opleve i 2016.
Har jeg ikke ret?

Ingen kommentarer: