lørdag den 9. januar 2016

Grim men unødvendig

Til salg for højeste bud
 Jeg gik hjem med to fede gevinster fra bankospillet ved Tankegangs julefrokost. Den dyreste af dem var en såkaldt internetradio, der ifølge vinderkuponen havde en butikspris på 2300 kr. Fornemt.
Den har stået herhjemme og ventet på, at jeg skulle få god tid til at åbne og installere den, og det skete så i dag. Jeg har brugt et par timer på at få dyret til at fungere. Det var temmelig indviklet, da det viste sig, at alt skulle foregå via en meget primitiv fjernbetjening.

Usmart
Nu er alt fikset, og det viser sig, at den fede præmie kan en lille bitte smule af det, som min iPhone kan. Til gengæld er den grim. Og så er den besværlig. Den skal være sluttet til en stikkontakt, og den kan kun betjenes via den lille usmarte fjernbetjening - medmindre jeg downloader en app.
Fra vidunderet kan jeg tage alverdens radiostationer. Det kan jeg også fra telefonen, og der har jeg lynhurtig adgang til de to, jeg lytter til - DR og Radio 24Syv.

Vejret i Aalborg
Så kan jeg oprette playlister og spille min yndlingsmusik. Det kan jeg gøre på mange måder med telefonen. Jeg kan se vejrudsigt for Aalborg. Jow. Men ikke for Frederikshavn og for Flade, som min telefon tilbyder. Og så kan kassen vække mig om morgenen, hvilket en 25 år gammel clockradio og min telefon også kan gøre bedre.
Når den fylder så meget, er det på grund af højttaleren - som er ringe.

Clockradioen er bedre
Her i huset har vi længe grinet af vores clockradio, som vi pruttede os til, da vi købte et 50 kilo tungt fjernsyn, dengang Kim Schumacher var et hit. Men den var jo smart, da Lærke var baby. Og den dag i dag, er den mere nyttig end internetradioen.
Jeg kan ikke se, at internetradioen nogensinde har været smart. Den er jo fra internettets tid. Fra den tid, hvor man selv hurtigt finder det, man skal bruge via telefon eller computer.

Tak til sponsoren
Min anden præmie var noget mere beskeden - og en hel del bedre. Honning, bolsjer og øl fra bybier på Nørrebro. Skænket af en sponsor, firmaet Kuriøs, som består af vores tidligere elev, Daniel Cross. Se, det var smart.

Ingen kommentarer: