lørdag den 23. januar 2016

Jeg har løbet Jorden rundt

Her er 1500 aflagte kilometer til 1500 kr.
Ved et arrangement forleden præsenterede jeg mig selv som journalist og løber. Det lød lidt dumt. Løber - bare fordi, jeg løber en tur tre gange om ugen. Der er masser af folk i Frederikshavn, der løber længere og bedre end mig. Jeg har aldrig været i nærheden af eliten. Jeg er bare en glad motionist.

Ligegyldige tanker
En del af glæden er, at man dagdrømmer og tænker ligegyldige tanker, mens man tøffer afsted. Det kan gøre turen lettere, og det var der brug for i dag i det snetunge føre. Så jeg løb og regnede på, hvor mange kilometer, det er i grunden er blevet til i de 33 år, jeg har løbet.
Jeg endte på ca 45.000. Plus/minus et par tusinde kilometer. Der er 40.000 km rundt om jorden ved Ækvator, Det har jeg i hvert fald passeret. Jeg er på anden runde :-)
Så er det okay at kalde sig løber, ik?

150 byer i Danmark
Jeg har haft løbesko med mig overalt. På ferier, weekendture, kurser, konferencer og til de byer, hvor jeg har besøgt kunder. Jeg har helt sikkert løbet i 150 byer i Danmark - og er faret vild i et par stykker af dem. I udlandet er det måske 25 byer. Løbere får mange ekstra oplevelser. Jeg kender geografien mange steder lidt bedre, fordi jeg har løbet der - og har skullet finde tilbage til mit udgangspunkt igen.

Billig sport - tøhø
Jeg holder gerne foredrag om, at løb er en billig sport, men en tur rundt om Jorden er bestemt ikke gratis. Den har nok kostet 90 par løbesko à 500 kr. Et par sko holder i ca 500 kilometer, så det koster altså 1 kr. pr. kilometer at løbe, alene i sko.
Jeg har et helt skab fuld af løbetøj. Mon ikke jeg og gavekøbere har brugt for 20-25.000 kr. i tidens løb? Så er der ure og andet udstyr for måske 10.000 kr. Og selv om jeg ikke er flittig til at deltage i motionsløb, er det blevet til nogle stykker. Og det er ret dyrt. New York Marathon kostede 2500 kr. i tilmeldingsgebyr, og det tidobbelte i rejseudgifter.

Briller mod pæl i Svendborg
Så er der ekstra brusebad, mad, tøjvask og diverse uforudsete udgifter. Jeg ødelagde for eksempel et par briller, da jeg løb ind i en pæl i Svendborg for 12-13 år siden.
Alt i alt har det kostet omkring 200.000 kr., eller ca 5 kr. pr. kilometer sådan at bevæge sig de 45.000 kilometer. Med dagens benzinpriser er det faktisk meget billigere at køre.
Godt det samme, for jeg kører Jorden Rundt hvert år i bil.

Hvor mange ord har jeg skrevet?
Mit løberi startede, da jeg kom ind på journalisthøjskolen i 1982. På næste løbetur begynder jeg måske at regne på antallet af ord, jeg har ansvaret for i den samme periode. Hvor langt mon de vil række, hvis de blev lagt i en lang linje?


Ingen kommentarer: