tirsdag den 26. august 2014

Bloggen er død - den længe leve!

På den ene side er bloggen død som et afgørende nyhedsmedie.
På den anden side lever den videre i bedste velgående.

Da webloggen opstod for 8-10 år siden blev fænomenet set som en meget alvorlig konkurrent til de etablerede nyhedsmedier. Nu fik alle mulighed for at lave deres egen avis - ganske gratis. Og på den måde ville der opstå tusinder af konkurrenter, som ville tage tid og annoncekroner fra de etablerede medier. Det endelige brud med journalisternes monopol på nyhedsformidling.

Det skete ikke.

Det blev de trætte af - læserne
Mange oprettede lige som jeg en blog, hvor de skrev lidt af hvert om det, der faldt dem ind. Det blev de fleste hurtigt trætte af - også læserne.

Andre brugte muligheden til at lave en egen hjemmeside om noget, de brænder for og har forstand på. Dem er der stadig masser af. Nogle af dem bliver ikke holdt vedlige, mens andre bliver opdateret hver dag. For et par år siden fandt jeg for eksempel en blog, hvor ophavsmanden rapporterede om skibsulykker overalt i verden. Totalt deprimerende læsning om det ene forlis efter det andet, men imponerende at manden vil bruge sin fritid på at holde 10 eller 1000 mennesker opdateret med den slags viden.

Succesrige modebloggere
På nogle område har bloggerne fået succes: Mode og mad. Her finder vi nogle meget populære hjemmesider, og der er modebloggere som har skabt sig et stort navn og et godt levebrød.

Bloggens funktion som debatforum viste sig også at blive en fuser. I enhver blog er der mulighed for at kommentere, men det bruger vi sjældent. Her har Facebook og Twitter fuldstændig overtaget.

Men det er også i kraft af dem - og af Google - at bloggen lever videre.
Få bloggere kan undvære de sociale medier som reklamesøjle og kommentarkanal. Jeg ved det af egen erfaring. Indtil jeg begyndte at bruge Facebook, Twitter, Google+ og LinkedIn til at gøre opmærksom på mine indlæg, kunne jeg samle 5-20 læsere om hver lille artikel.

Efter et par år er jeg nået op på 50-100 læsere pr. udgydelse. En fantastisk procentmæssig fremgang, men stadig et meget - skal vi sige - eksklusivt publikum :-)

Google glemmer aldrig
Til gengæld glemmer Google aldrig. Så når jeg sidder og bladrer i statistikken over min blog, er der pludselig et flere år gammelt indlæg, der har sneget sig ind på månedens top 10-liste. Det kan være om et emne, der pludselig er oppe i tiden, så folk begynder at Google efter baggrundsviden.

Jeg får undertiden henvendelser om 3-4 år gamle artikler fra min blog, og jeg kan se, at tidløse indlæg om sprog eller løb stadig bliver læst. Det er ikke folk, der opsøger min blog og bladrer ned gennem 500 opslag for at finde noget interessant. De googler et emne og får serveret et link til mit indlæg.

Viden om alt
Så min konklusion er, at bloggen aldrig bliver det medie, der overtager den offentlige debat - men at den får et langt liv som leverandør af baggrundsstof og basisviden om ALT, hvad mennesker på denne jord kan tænkes at interessere sig for.

Ingen kommentarer: