fredag den 5. september 2014

Min farmors bolsjer

Ugens kup i Sønderborg

Min farmor og farfar boede i en lejlighed i Troldegade i Kerteminde. Sådan troede jeg, den hed, og sådan udtales det. Men gaden hedder desværre bare Trollegade, opkaldt efter en søhelt. Hvor ordinært.
Da jeg var barn, var min farmor gammel og sad i rullestol. Og så var hun som alle andre farmødre umådeligt flink.

Glasskål i chatollet
Lejligheden var fuld af spændende ting, og i en glasskål i et chatol havde farmor en skål fuld af Hopjes. Det var nogle brune, søde bolsjer fra Holland, som vi fik lov at smage en enkelt gang eller to, når vi var på besøg hos farmor og farfar i en weekend.
Vi var 5 fætre, som allesammen elskede Hopjes. Det var søde kaffebolsjer, som klistrede så dejligt i tænderne, når man havde knusket dem.

Kun hos farmor
Og så var det helt særlige ved dem, at de kun fandtes i farmors glasskål. Man kunne ikke købe dem i en slikbutik eller et supermarked. Og jeg aldrig siden fundet dem i Danmark.
Men Hopjes er helt klart fra Holland, så da Solle og jeg for et par år siden var i Amsterdam blev hun slæbt rundt til alle byens slikbutikker for at finde de fantastiske kaffebolsjer. Det lykkedes også, og vi købte en pæn stor pose med hjem. De blev spist i små doser og med henførte blikke de kommende måneder.

Tag endelig
Forleden besøgte min kollega Bolette og jeg Sønderborg Kommune, og minsandten om der ikke på vores kundes kontor stod en sød lille skål med farmors bolsjer.
- Neej. Det er Hopjes, udbrød jeg begejstret, og begyndte at udbasunere mine barndomsminder.
- Tag du endelig nogen af dem, lød det tørt fra kontorets indehaver.
Bolette er altid frisk på slik, men jeg kunne forstå på hendes lidt hånlige kommentar, at det var noget sødt stads. Min farmors bolsjer. Hvor vover hun!

Sønderjysk næsevræng
De var to på kontoret og den anden kom efter en halv times tid. Jeg bød selvfølgelig et bolsje og var lidt stolt over, at jeg endnu ikke havde guflet dem allesammen.
- Nej tak. De smager ikke godt. Det er nogen, jeg har fået af en, der har været i Holland, sagde hun og vrængede på næsen.
Hun fik også en lille historie om min farmor, og da jeg var kommet mig over de tre kvinders manglende sans for klassiske hollandske kaffebolsjer gik mødet i øvrigt udmærket.
Og det sluttede perfekt. For de insisterede på at give mig resten af bolsjerne med hjem - hvis jeg nu var så glad for dem.

Selveste Baron Hop
Det er jeg, og jeg er ikke den eneste. Hopjes har været produceret i over 200 år. Inspirationen kommer fra en kaffeglad baron Henrik Hop. Han boede oven på en chokoladeforretning og kom en aften til at efterlade en sjat kaffe med mælk og sukker på en kamin. Næste morgen var vandet fordampet, men den kaffeglade mand spiste resterne, og det smagte himmelsk. Så han overtalte butikken nedenunder til at producere bolsjer af kaffe, fløde, smør og sukker.

Hopjes er industrihistorie
Sådan er nogle af Verdens største opdagelser blevet til. Hopjes er en del af den europæiske industrihistorie og kan ikke sådan afskrives som sukkerstads.

Ingen kommentarer: