torsdag den 13. marts 2014

Drik flodvand behandlet med kaustisk soda

Gallonvis af kaustisk soda 
skal der til for at gøre flodvandet drikkeligt

Anlægget i San Diego 
er præmieret som et af USAs bedste.

Der er en dejlig løbetur rundt om søen,
som i virkeligeheden er et vandlager.

Kan du forestille dig et sted, hvor en halv mio. mennesker hver dag drikker flodvand, som har været opbevaret i en sø, og siden er behandlet på et anlæg med blandt andet kaustisk soda?

Jeg har lige været der, og du ser dokumentationen på de tre billeder her. Vi er ikke i Bangladesh eller en fjern kinesisk provins uden for Verdenspressens søgelys.
Det foregår i en af de rigeste og mest veludviklede stater i Verden - iPhonens, Facebooks og Googles hjemmebane - Californien.

Vand fra Colorado River
Anlægget her er prisebelønnet som et af de bedste i USA. Det ligger i San Diego, og jeg har løbet rundt om den dejlige sø 8 gange - en virkelig skøn tur.
Men da jeg på et museum så, at 50 % af vandforsyningen i San Diego kommer fra Colorado River, blev jeg lidt nysgerrig efter at se, hvad der foregik bag trådhegnet ved det store anlæg, der hvor alle løberne, cyklisterne, joggerne og vandrerne parkerede.
Der holder Miramar Water Treatment Plant til, og på hjemmesiden kan jeg læse mig til, at anlægget hiver over 500 millioner liter vand op af søen hver dag, behandler det og sender det ud til 500.000 beboere i området. Vi nød godt af det på hotellet, da vi var på ferie.

24.000 gallon kaustisk soda
Hvordan vandet bliver behandlet, kan jeg ikke helt greje på hjemmesiden. Men jeg kan se mit eget øverste billede. Der står en beholder, som indeholder 24.000 gallons kaustisk soda. Dem er der mindst 3 af - måske 6 eller 12. Og det stiller de vel ikke op for at have et sted at opbevare kaustisk soda.
Vi drak ikke af vandet, hverken før eller efter, at jeg havde taget billederne. Det smagte af klor, og Solle havde ondt i maven de første par dage. Det gik over, da hun begyndte at sige nej tak til isteringer i sodavand.

Det regner aldrig
De gode vandfolk i det sydlige Californien er hverken onde eller dumme. Deres vilkår er, at det næsten aldrig regner. Så der er næsten intet grundvand, og der kommer meget lidt fra bjergene. Det har været helt galt det seneste år i det meste af Californien, så i øjeblikket raser en vandkrig mellem det lidt fugtige nord og det knastørre syd, som San Diego hører til.

Hjem igen til Vandværksskoven
Jeg slutter historien her hos os. I dag løb jeg en tur ned i Vandværksskoven, og jeg stoppede op for at tage et billede af den sø, der indtil for 50 år siden forsynede hele sydbyen i Frederikshavn med drikkevand. Det stoppede, da det halve Bangsbostrand fik langvarig diarré.
Nu om dage tager vi det som en selvfølge i Danmark, at vi har rent grundvand, som vi kan tappe fra vandhanen uden nogen form for kemisk behandling. Vi tillader os endda nogen gange at brokke os over, at det er for dyrt.
Selv om det er både langt billigere og langt bedre end det, de rige californiere må nøjes med.

Vandværkssøen forsynede i mange år 
den sydlige del af Frederikshavn med elendigt drikkevand.

Ingen kommentarer: