onsdag den 26. marts 2014

Jeg kender en borger

Fotoet er tage af Lene Høg, AVV og ejes af Mike Zuckerberg.

I mandags skete der noget nyt til en affaldskonference. Der mødte en borger frem - en ganske almindelig én. En af dem, der ikke kender forskel på genanvendelse og genbrug.
I de 14 år, hvor jeg er kommet til den slags arrangementer, har jeg siddet nede i salen og lyttet til politikere, ledende embedsmænd, forskere, ingeniører og en sjælden gang kommunikationsfiduser. Men aldrig til en borger.

Nulskrald fik en time
Så jeg måtte selv komme med én. Nulskrald fik en time på Dansk Affaldsforenings årsmøde i Aalborg, og jeg udnyttede mine 20 minutter i programmet til at bringe Birgitte Gleerup fra Brønderslev på podiet. Hun fortalte om sin deltagelse i Nulskrald, og det gjorde hun helt fantastisk.
Vi havde aftalt at gøre det på en lidt afslappet facon, så det foregik på den måde, at jeg interviewede Birgitte. Det blev en hyggelig lille stund, og Birgitte afleverede nogle af dagens bedste pointer.

Sortering er sjovt
Den ene er, at folk gerne vil sortere deres affald, hvis det er sjovt. Og ifølge Birgitte Gleerup er Nulskrald sjovt. Tidligere måtte hun op at stå i skraldespanden for at mase det sidste ned. Nu får hun kun tømt beholderen hver anden uge, og der er stadig rigeligt med plads. Det er sjovt.

Nej tak til standardsløsninger
Den anden pointe er, at der ikke skal være én standardløsning, som alle borgere skal proppes ind i. Folk skal selv være med til at bestemme, hvilket udstyr de skal have ved boligen.

Både Birgitte og jeg fik mange rosende bemærkninger fra tilhørerne. Det var vi glade for, og vi hyggede os rigtigt med at rose hinanden, da vi kørte hjem.

Invitér en borger på scenen
Bagefter kan jeg godt undre mig over, at man aldrig ser borgere til konferencer og seminarer. Selv ikke dem, der handler om tidens hotteste emne i det offentlige: Borgerinddragelse.
Hvis du er med til at lave program til den slags arrangementer, har du hermed fået et gratis tip. Invitér en borger på scenen og bed hende fortælle, hvordan din branche ser ud gennem hendes briller. Du og dine kolleger får ny viden - og en helt ny oplevelse.

Ingen kommentarer: