søndag den 30. marts 2014

Flugtforsøg, skuddrama og 3 blottere

Sikke en dramatisk weekend.
I går oplevede jeg et flugtforsøg. I dag var jeg vidne til et skuddrama og jeg så 3 blottere. Hvadbehager?

Stilheden brudt på roturen
Vi starter med flugtforsøget, og her var scenen en robåd i Kattegat tæt på kysten ud for Palmestranden. Vi sad 5 mennesker og nød sæsonens første rotur. Der var stille. Vi hørte kun de regelmæssige åretag. Pludselig pegede John op og viste os 7 store edderfugle, som fløj i formation lige over os. De var tydeligvis på flugt. Væk fra de varme lande, op til det kølige Skandinavien, hvor de skal bygge rede, lægge og udruge æg og sikre deres unger en god start på livet.
Måske ender deres flugt i Elling, måske skal de til Læsø og måske napper de en tur over til Sverige, inden de falder til ro.

Den brune skovbund skifter ham
Ro var også målet for min tur ned gennem Vandværksskoven med Bertha i dag. Men sikke et halløj. Der var skud overalt. Små, grønne skud på buske og træer og i skovbunden. Det pibler frem. For et par uger siden var skovbunden brun af efterårets blade. Nu bliver de fortrængt af de mange grønne skud.

Bar røv i skovbrynet
Og knap var vi kommet op fra skovbrynet, før vi mødte tre blottere. De stod der 50 meter fra os og viste deres hvide numser frem. Ja, de stod faktisk og strittede med dem. Tæt på en offentlig vej - en søndag nogle få timer efter kirketiden.
Jeg standsede op og gloede med åben mund på de tre bare røve. Bertha viftede med halen, og da hun udstødte et lille bjæf, opdagede de tre rådyr os og løb ind i skoven mens de hvide numser koket vinkede farvel.

Ingen kommentarer: