fredag den 21. marts 2014

DR for godt

Organisationen Danske Medier er i gang med et kæmpe lobbyarbejde forud for de politiske forhandlinger om licensmidlerne. Det, som de på Christiansborg kalder et medieforlig.

Danske Medier repræsenterer dagbladene, internetmedier og magasinpressen, og deres hovedmål er at stække DR. De private mediers organisation mener, at DR er blevet for dominerende, og at DR tager brødet ud af munden på dagbladene.

Den gratis model
De store private mediehuse er i gang med at opbygge betalingsmure omkring deres indhold på nettet. Abonnenterne på de trykte aviser falder fra, og det samme gør annoncørerne. Derfor er aviserne nødt til at forlange penge for at læse stoffet på nettet.
Og her er DR en konkurrent, for hvis man skal betale for at læse en nyhed på politiken.dk, kan man i stedet finde den gratis på dr.dk. Og så vælger man selvfølgelig den gratis model.
Det passer - måske. Men det er en fattig argumentation.
Dagbladene bliver ikke rigere af et tandløst, udsultet DR. De skal klare sig ved egen succes og ikke ved andres fiasko. Og det kan lade sig gøre.

Egmont klynker ikke
Danmarks største private mediekoncern Egmont har netop præsenteret endnu et rekordoverskud. Koncernen, der både laver tv, ugeblade og film, følger den enkle filosofi at opfylde kundernes behov. Det betyder, at de leverer mere og mere digitalt og hele tiden udvikler nye forretningsmodeller. Til gengæld skal man lede længe efter offentligt klynk fra Egmonts side.

Dagbladene er godt på vej
Løsningen på dagbladenes faldende indtægter ligger ikke på den flade hånd. Men jeg synes, de er ganske godt på vej i omstillingen fra papir til skærm. Den journalistiske strategi må være at lave godt og originalt indhold med en særlig profil. Det vil kunderne gerne betale for. Vi vil derimod ikke betale for telegramnyheder.
 Den kommercielle strategi er at lave sideforretninger med udgangspunkt i virksomhedens gode brand. Det gør bladhusene i dag for fulde gardiner.

Stop klynkeriet
Så held og lykke med det, og stop så det klynkeri over DR. Alle os, der betaler licens, vil gerne have noget godt for pengene, og det gør DR bare knaldhamrende dygtigt. Både på tv, radio og nettet. Ingen vinder noget ved et svækket DR - men seere og lyttere risikerer at blive lidt dårligere informeret og underholdt.

Ingen kommentarer: