tirsdag den 25. september 2012

Truckerkaffe hos Monarch

Kaffetruckerens yndlingsrekvisit

Jeg er nærig, jeg hader spildtid og jeg er kaffoman.
Derfor har jeg nu i 5-6 år købt et såkaldt truckerkrus hos Monarch. Det koster 125 kr., og så har man fri kaffe hos Monarch i et helt år.
Det er et dejligt stort krus, som der kan være en masse kaffe i :-)
Du hopper over køen og går direkte til automaten for at fylde dit krus op.
Du genbruger emballagen og producerer mindre affald.

Stykpris på 1 kr.
Og skal du vel bare drikke 7-8 krus for at have tjent pengene hjem. Jeg tror, jeg er nede på en stykpris på under 1 kr. pr. krus kaffe, for jeg kører forbi Monarch mange gange om ugen. Jeg ved præcis, hvor de ligger og ved også, hvor det er hurtigst og nemmest at komme til.
Umiddelbart er det en dårlig forretning for Monarch at sælge spandevis af kaffe for 125 kr. til mig. Men jeg har luret deres trick. Når jeg skal have kage sandwich, kører jeg selvfølgelig forbi en Monarch, fordi jeg har gratis kaffe der. Så betaler jeg 52 kr. for et stykke flutes med paté, laks eller kylling i. Det sker også temmelig tit, og der er selvfølgelig en fin fortjeneste på det. På den måde fungerer mit billige krus som indirekte salgskanal for Monarch.
Som mange andre kunder foretrækker jeg det indirekte salg, hvor jeg har følelsen af, at det er mig, der tager initiativet.

Kildevæld til en 10er
Og her kommer min store anke mod Monarch. Personalet har nemlig fået besked på, at de altid skal tilbyde kunderne noget ekstra. Når man har oplevet det 25 gange ud af 25, så er 10-øren faldet selv hos mig. Det er ikke for mine blå øjnes skyld, at jeg får tilbudt en kage eller en Kildevæld til rabatpris. Det er ikke et venligt tip for den unge mand eller dame i den grønne uniform - det er en slibrig sælger på arbejde.
Jeg hader det, og jeg kan finde på at reagere lidt barnligt.
"Jeg skal have det her OG IKKE ANDET", hørte jeg mig selv sige en dag. Ekspedienten kiggede forskrækket på mig og turde ikke foreslå sin Kildevæld til en 10er.

Hanevand er bedst og billigst
Til andre tider er påståeligheden stærk omme på den anden side af disken. Da jeg en dag blev tilbudt den evindelige Kildevæld takkede jeg pænt nej og fortalte, at jeg havde hanevand ude i bilen.
"Jamen, en Kildvæld for 10 kr. er ellers billigt", kvidrede sælgeren.
Jeg forklarede kort og venligt, at hanevandet var meget billigere og af bedre kontrolleret kvalitet.
"Ja, ja - prøv at forklar det til ham, der har opfundet Kildevæld. Han er vist millionær", lød det noget mopset fra den unge mand.
Jeg trak på skulderen, og så fulgte alle de øvrige standardbemærkninger, som sluttede med ønsket om, at jeg skulle have en god dag.
Jeg ved ikke, om han mente det, men jeg siger altid i lige måde.
Og så nyder jeg min biiiilige kaffe.

Ingen kommentarer: