onsdag den 19. september 2012

Æbleplantagen, der brast

Er dette min pensionsordning?

Da, jeg var dreng, blev jeg tit millionær - sådan i tankerne.
Når jeg havde lidt arbejde, regnede jeg sammen inde i hovedet, hvad lønnen kunne blive til, hvis jeg sparede den op. Dengang fik man renter i banken, og hvis jeg nu arbejdede hårdt, satte alle pengene ind og fik renter og renters rente og renters renters rente. Jeg ville sikkert også få lønforhøjelse og kunne få et andet job, og så ville de penge også trække en masse renter. Og så ville jeg blive stinkende rig.

En dejlig drøm
Det gik jo, som den slags altid går. Jeg brugte pengene, når jeg fik dem udbetalt, og jeg beholdt ikke arbejdet ret længe. Men det var en dejlig drøm.
Det er jeg for længst vokset fra. Nu er jeg så fornuftig, men det er ikke helt slut med dagdrømmene.
Sidste år ønskede jeg mig frugttræer i fødselsdagsgave, og det endte med, at jeg fik plantet to æbletræer og et pæretræ nede på græsstykket bag garagen.

En lille frugtplantage
Mens jeg gik der og plantede træerne, kunne jeg se for mig, at jeg fik nye træer hvert år. I løbet af kort tid ville hele jordstykket være omdannet til en lille frugtplantage, og jeg ville være selvforsynende med æbler.
Jeg spiser rigtig mange æbler, og de koster 1,50-2,00 kr. stykket i butikkerne. Ved at opbevare æblerne fornuftigt, kunne jeg måske have til hele vinterens forbrug, og så taler vi over 1000 kr. i besparelse. Skattefrit og uden en egentlig investering, for jeg får jo gaver hvert år til fødselsdagen.
Måske kom der ligefrem så mange æbler, at jeg kunne sælge af dem. Jeg skulle ikke have en forretning, men jeg kunne måske bytte æbler med æg og kyllinger fra folk, der havde høns. Så var der endnu flere skattefrie kroner i besparelse. Foruden den varme følelse af at være selvforsynende.

Kærlige tanker
Her i foråret og sommeren har jeg slået græsset omkring mine tre træer, og jeg har været meget forsigtig, så jeg ikke beskadigede de værdifulde frugtleverandører. Jeg har også tænkt kærligt på dem, men det har ikke haft særlig indflydelse.
Pæretræet gav nul og niks. Det ene æbletræ bød på 1 styk frugt, som faldt ned inden det blev modent, og træet i midten har vel 15 æbler. Jeg har spist et par stykker, og de er endnu ikke modne.
I sidste uge så jeg i nyhederne, at frost i maj har reduceret årets frugthøst med 15-20 pct. Så jeg kunne måske have fået 18 æbler i stedet for 16.
Men jeg tror ikke helt på det, for det gamle æbletræ nede bag i haven er ved at segne. Der er flere hundrede af de grønne, små og lidt melede æbler, som kun er værd at spise, hvis man rammer det helt rigtige tidspunkt.

Tålmodighed, min drenge
Jeg er klar over, at jeg skal have tålmodighed og at mine frugttræer sikkert kommer til at bære mere de kommende år. Men dagdrømmene om en lille æbleplantage, de går vist på samme måde som mine drengeårs planer om at spare sammen til at blive millionær.
Man kunne selvfølgelig også sætte porrer på jordstykket. Hvad mon det ville give?

Ingen kommentarer: