lørdag den 23. juni 2012

Glæden ved et par nye sko

Det er ikke her, skoen trykker

Overskriften appellerer mest til kvinder, men billedet afslører, at vi er i løbeverdenen. Jeg har netop fået nye løbesko, og endnu engang konstaterer jeg, at det gør en stor forskel. De gamle var ellers udmærkede, men da jeg løb de første ture i de nye sko, kunne jeg mærke meget tydeligt forskel. Der er langt bedre affjedring i friske sko end i dem, der har været 5-700 kilometer ude på veje og stier.
Og der er mere, for jeg løber også hurtigere. Min gennemsnitstid pr. kilometer er 5-10 sekunder lavere end for et par måneder siden. Det kan der være mange forklaringer på, men jeg vælger skoene som den vigtigste årsag.

3 par ad gangen
Jeg køber gerne 3 par ad gangen. For nogle år siden læste jeg en artikel om, at skoene holder længere, når man har flere par i gang. Jeg løber 3 gange om ugen, så hvert par sko får lov at hvile i en uge, så det stødabsorberende lag er faldet helt på plads igen efter de mange hundrede slag imod asfalten.
Jeg ved ikke, om det passer, men jeg tror på det, og det er jo det vigtigste.
Sidste år købte jeg sko hos loebeshop.dk - en dejlig Adidas-model, som jeg har været glad for. Så jeg gik ind på siden igen og bestilte tre par af den samme model til en meget rimelig pris.

Dejlig tur i små sko
Da pakken ankom tog jeg det første par i brug, og skoene var meget små. Jeg ville ud at løbe, så jeg undersøgte naturligvis ikke sagen nøjere. Det blev en dejlig tur, men skoene klemte en smule og jeg fik et lille sår på en af tæerne.
Nogle dage senere kørte jeg forbi loebeshops kontor i Hadsten med alle tre par og et af de gamle. Den venlige unge mand opklarede hurtigt mysteriet. De nye sko var et halvt nummer mindre end de gamle. Men han blev ved at være venlig, så han byttede de to par lige over med to par af den nyeste model af samme sko. Smartere farve og ifølge ekspedienten en langt bedre sko.

Det går udmærket
Jeg sagde mange tak og mumlede noget om, at jeg måske kunne sælge det tredje par privat som "kun brugt én gang".
Det har jeg selvfølgelig ikke fået gjort. Jeg bruger dem stadig én gang om ugen, og det går udmærket, når bare jeg folder tæerne lidt sammen.

Ingen kommentarer: