Radiostationen 100FM har nu fået fremkaldt en lynhurtig udbudsrunde af den sjette radiokanal - den frekvens stationen bruger nu. 100FM betaler en årlig afgift på 22,5 mio. kr. til staten. Det gør den ikke af tvang, men fordi den bød beløbet på en auktion.
Det har vist sig, at økonomien overhovedet ikke hænger sammen. Det er der to grunde til. Den ene er, at dækningen ikke er komplet, så stationen ikke kan komme ud til alle de lyttere, den har betalt for adgang til. Det er en lang teknisk diskussion, som staten og 100FM ikke er enige om. Den anden er den enkle, at der ikke er et stort marked for kommerciel radio i Danmark.
100FM har i flere omgange truet med ikke at betale afgiften. Det har fremkaldt en debat, hvor alle kyndige er enige om, at en afgift på 22,5 mio. kr. er alt, alt for høj. Selv uden en afgift kan det være svært at få indtægter og udgifter til at hænge sammen.
Men staten kan ikke bare fraskrive sig afgiften, når kanalen har været udbudt på auktion. Det vil være direkte snyd over for dem, der bød et lavere beløb.
Derfor foreslår kulturminister Carina Christensen (K) nu et nyt udbud. Og det skal gå stærkt, for 100FM skal betale næste års afgift den 1. november, og stationen kan ikke skaffe pengene. Udbuddet kan være afgjort inden 1. november, så 100FM kan køre videre eller overlade kanalen til en konkurrent uden afbrydelser for lytterne.
Det er sådan set meget fornuftigt. Staten skal naturligvis ikke tage penge for en vare, der ikke er noget værd. Men jeg er overbevist om, at patienten aldrig bliver rask, selv om operationen lykkes. Kommerciel radio i et lille land som Danmark bliver aldrig en fornuftig forretning. Det skal drives så hamrende billigt, at der kun er råd til at spille musik, og så er det ligegyldigt. Lytterne vil gerne have noget indhold.
Trods sin lille størrelse har Danmark et fantastisk radioudbud i form af 4 gode kanaler fra DR. Kommerciel radio skaber ikke højere kvalitet - det er for længst bevist. Derfor er det lidt morsomt, at Folketingets medieordførere bruger så meget energi på at diskutere radio. Alle deres diskussioner fører ikke til mere kvalitetsradio, men kun til mere radio.
For mig er der intet ideologisk i at foretrække DR frem for kommercielle radioer. Private radiostationer skal være hjerteligt velkomne til at sende på nettet og på FM-båndet, hvis der er plads. De må også meget gerne tjene penge.
Men når vi snakker public service og noget så gammeldags som folkeoplysning, så er det ikke kommerciel radio, samfundet skal satse på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar