tirsdag den 30. juni 2009

Vindermentalitet

I arbejdslivet går jeg sjældent blindt efter et resultat. Der er processen også vigtig. Mine kolleger og jeg skulle meget gerne lære af det, vi foretager os sammen. Så bliver både hver enkelt, teamet og Tankegang dygtigere og har det sjovere.
Men når det gælder sport er jeg til ren vindermentalitet. Jeg er mere glad for et heldigt mål end et rent vristspark. Og jeg kan ikke glæde mig over et velfungerende netspil i badminton, hvis jeg har tabt til en dårligere modstander.
For mig er det simpelthen sportens berettigelse, at det gælder om at vinde. En meget vigtig vej til sejren er modet til at vinde og troen på, at jeg kan vinde.
Jeg er helt vild med Caroline Wozniacki. Hun hamrer til enhver bold, som om det gjaldt om at smadre den, og hun løber efter de mest håbløse returneringer. Hun udstråler i den grad vilje til at vinde. I går gik det galt i ottendelsfinalen mod en kanontysker. Wozniacki var simpelthen et skridt bagud hele tiden og tabte kampen klart. Bagefter var hun skuffet og utilfreds med sig selv.
Det er lige efter mit temperament.
Wozniacki vidste, at hun kunne have gjort det bedre. Hun havde nogle break-chancer, som hun ikke udnyttede, og hun lavede nogle uprovokerede fejl, fordi hun kampen igennem var under hårdt pres. Det skal man ikke være tilfreds med. Det er sundt at være sur på sig selv i et stykke tid - for så senere at lære af sine erfaringer.
Men hun har modet til at vinde - og her ligger den halve sejr. Tiger Woods' modstandere har næsten tabt til golf-ikonet blot de ser ham på banen. Han udstråler i den grad kontrol, styrke og koncentration. Det smitter både af på ham selv og modstanderen.
Du kan også tage kvindelandsholdet i håndbold, som vandt OL-guld i 2004. Det hold var knap nok blandt de 5 bedste i verden, men det var Danmark, som i mange år havde været på toppen. Så både spillerne, publikum og modstanderne troede, at Danmark var de bedste. Og så var de det.
Wozniacki har det mod, og derfor er hun en vinder. Jeg tror på, at hun vinder en af Grand Slam turneringerne inden for de næste 3 år. Det må meget gerne blive Wimbledon.

Ingen kommentarer: