søndag den 19. april 2009

Meromsætning til PostDanmark

Da vores lille nevø Gustav for et par uger siden kom til verden, sendte vi et kort for at ønske forældre og storesøstre til lykke. Jeg købte kortet på en tankstation, hvor den unge mand også var så flink at finde et frimærke frem.
Det lød på 5,50 kr., men det viste sig efterfølgende, at brevet var tykkere end reglerne foreskriver for breve til 5,50 kr. Der skulle have været 6,50 kr. på.
Denne fejl satte et omfattende administrativt arbejde i gang hos PostDanmark. En maskine tog 2 (to) billeder af min formastelige kuvert. Modtageren fik besked om, at portoen var berigtiget og forleden fragtede vores flinke postbud så et brev ud til os. Her blev min overtrædelse afsløret, og jeg pålagt at betale den ekstra krone i porto. Så var der lige lidt administrationsomkostninger plus moms af dem, så den samlede regning lød på 34,75 kr.
34,75 kr. for 1 krones underfrankering. Vorherrebevare til hest og på lokum.
Sikke noget pjat, at en servicevirksomhed generer sine kunder på den måde. Det opdrager ikke mig til at følge deres indviklede regler. Det får mig snarere til at lade være med at sende breve, hvis det skal være så besværligt.
For nylig deltog jeg i en stor undersøgelse om PostDanmarks service. Jeg udfyldte 3-4 sider med meninger om alverdens ting. Her svarede jeg blandt andet, at jeg var meget utilfreds med at modtage morgenavisen kl. 14.30, som er blevet normal posttid hos os.
Det er da klart, PostDanmark ikke har tid til at dele post ud til kunderne, når de skal bruge så meget energi på at dunke kunderne oven i hovedet og sende fjollede ekstraregniner ud.

Ingen kommentarer: