torsdag den 20. november 2008

Min kære gamle avis

Da jeg forlod avisverdenen for 8 år siden var det en positiv beslutning om et spændende nyt job. Jeg hørte ikke til dem, der spåede aviserne en snarlig død.
Det gør jeg stadig ikke. Markedet har ændret sig meget. Nedgangen i antallet af avislæsere er stoppet. Der er i dag flere læsere og flere aviser (målt i antal eksemplarer) end i år 2000.
Fremgangen skyldes alene gratis- og trafikaviserne, mens de betalte dagblade har det meget svært. Deres oplag falder støt og kun et massivt opsving i annoncemarkedet har forhindret store økonomiske problemer for betalingsaviserne.
Det meste af min tid som aktiv journalist var jeg på Vendsyssel Tidende, VT. Det var en rigtig god tid, og det var en rigtig god avis. Den er blevet afløst af Nordjyske Stiftstidende, som vi holder og ikke kan undvære.
Men den bevæger sig i en uheldig retning: Mindre og mindre lokalstof. Altså forstået på den måde, at der står mindre om netop det område, jeg bor i. Seneste omlægning betyder, at vi nu får nogle sider fra Brønderslev og Dronninglund plus endnu mere fra Hjørring. Det er billigere for avisen, fordi den så kan genbruge stof fra de andre udgaver, men det skaffer ikke flere læsere.
Min kære gamle avis lavede en større omlægning i starten af 90erne. Der gik vi fra at være regionalaivs til at være lokalavis. Vi lagde lokalstoffet forrest og skrev mere af det. Det var en succes. I Frederikshavn, hvor jeg huserede, steg vores abonnentstal støt i takt med, at der stod mere og mere i avisen om Frederikshavn.
Det er ikke den store videnskab, at folk holder en lokalavis for at læse om deres eget lokalområde. Men det er også videnskab. Professor Jørgen Poulsen på Roskilde Universitet har dokumenteret det i en stor undersøgelse. Der fik lokalaviserne det råd, at de skulle have 1 side om døgnets vigtigste nyheder fra ind- og udland - resten skulle være stof fra en radius af 5 kilometer fra læseren.
Den opskrift fulgte vi stort set på VT. Stiftstidende går den modsatte vej, og oplaget rasler ned. Det er der naturligvis mange forklaringer på. Internet, globalisering og finanskrise er 3 af de bedre bud. Men selv om verden har forandret sig helt utroligt i de seneste 15 år, er interessen for stof fra vores eget lokalområde ikke blevet mindre.
Måske vil nogen finde lokale nyheder på nettet eller mobilen og andre nøjes med det lokale ugeblad, men avisen skal også have det i rigelige mængder. Ellers har den ingen berettigelse.

Ingen kommentarer: