tirsdag den 26. februar 2019

Riskjær kommer ikke ind

De politiske kommentatorer har brændt fingrene så mange gange på spådomme, at de ikke tør forudsige Klaus Riskjær Pedersens valgresultat.
Jeg har lige så lidt forstand på det som dig, så jeg vover det ene øje: Riskjær kommer ikke ind.
Årsagen er meget enkel: Han er en svindler.
Det er ikke en grov anklage fra min side. Det er en objektiv kendsgerning. Klaus Riskjær har rettens ord for at have gået bedrageri. Så er man altså en svindler.

Jeg tror på vælgerne
Jeg tror så meget på vælgernes dømmekraft, at de holder sig fra liste E på den kommende stemmeseddel. Jeg er helt med på, at hans generelle anklage mod politikerne har bundklang i dele af befolkningen. Men hvis ikke man tror på de nuværende folkevalgte - hvorfor pokker skulle man så tro på Klaus Riskjær?
Efter sidste uges lancering fik han 1,3 pct. af stemmerne i den første meningsmåling. Det er mange, og jeg tilskriver det nyhedens interesse i en forholdsvis stille periode, hvor politikerne gør klar til forårsvalget.

Hurtigt kørt over
Når selve valgkampen kører, bliver Riskjær hurtigt kørt over. Ene mand kan han ikke få nær den samme opmærksomhed som de etablerede partier. Han kan ikke vinde 100.000 stemmer i en partilederrunde, hvor han får 1/11 taletid for højst 500.000 seere - hvor af de fleste for længst har besluttet, hvem de vil stemme på.

Alene uden program
Riskjær står uden et reelt politisk program, og det er svært i en valgkamp, hvor alle mulige emner kan dukke op. Og så står han stort set uden en organisation. Ud over at klare det hele selv, skal han også styre sine medkandidater.
Enkeltmandspartier med charmerende ledere har det med at overraske. Og det er underholdende.
Men jeg tror ikke, Klaus Riskjær bliver en del af den statistik. I bund og grund plejer han den samme interesse, som han altid har gjort: Klaus Riskjær Pedersens.


Ingen kommentarer: