lørdag den 4. august 2018

En god historie for Gregory og Steiner

 Hygge på terrassen i Tolne

Hver dag i sommerferien skal jeg have et projekt. Noget, jeg skal foretage mig. Det kan være have- eller husarbejde. Men det kan også være en udflugt. I dag har jeg for eksempel to. Jeg skulle klatmale huset og vi skal til en lille koncert nede i byen i aften. Det er rigeligt.

Vandretur til Lønstrup
I torsdags var det et større projekt. Der gik jeg hjemmefra og til Lønstrup - en dejlig tur på 52,5 kilometer. Ruten var planlagt. Jeg stod tidligt op, gik i bad, spiste et kraftigt morgenmåltid og spændte vandreskoene på. I hånden havde jeg en lille vandflaske og i lommerne lå to müslibar, et dankort og min telefon.

Mad i butiksløse byer
Det meste af turen gik gennem butiksløse landsbyer, så det var lidt af en udfordring at få mad. Jeg vidste dog, at der var en Netto i Højene, hvor jeg kunne fylde kalorier på. Så mon ikke det gik?
Det gjorde det, for allerede i Tolne gik jeg lige forbi en restaurant - Tolne Gæstgjivergård. På den hyggelige træterrasse sad et svensk ægtepar og nød morgenmaden. Jeg bevilgede mig selv en kaffepause og gik op på terrassen. En munter mand med amerikansk accent bød mig velkommen. Jeg gav hånd og præsenterede mig, og bestilte en kop kaffe. Værten lokkede med hjemmebagte scones, så jeg måtte have sådan én til.

Gregory fra Wisconsin
Da han kom med bakken, satte han sig og snakkede. Først havde vi lidt grin med mit navn. Som så mange andre kaldte han mig Steiner de første gange. Selv hedder han Gregory og er fra Wisconsin, men taler fint dansk efter en del år her i landet.
I sine unge dage løb han maraton, men det er mange kilo siden, og nu er han netop begyndt at træne igen. Efter 6 uger er han op på 6 kilometer.
Han var meget fascineret af mit projekt med at gå 50 kilometer, og jeg måtte love ham at melde tilbage, når turen var forbi.

Betaling: Historien
Så kom vi til betalingen. Det var hurtigt overstået, for Gregory ville ikke have noget for det velsmagende lille måltid. Han havde fået en god historie, og det måtte være nok. Blot jeg ville love at komme tilbage en anden gang.
Der var ikke noget at gøre, så jeg gav en krammer i stedet og spadserede videre vest på. Da jeg var sikkert hjemme igen, sendte jeg Gregory billedet ovenfor og skrev, at min tur var gået fint. Der kom straks svar tilbage: You made it. Congrats!

Reklame for Tolne Gjæstgivergård
På den måde fik både han og jeg en god historie. Han skal have lidt mere reklame, så jeg vil kraftigt opfordre dig til at lægge turen forbi Tolne Station, hvor Gregory og Janne har både pottemageri, Bed & Breakfast, café og lidt af hvert.

Ingen kommentarer: