søndag den 19. marts 2017

DR - høj kvalitet til lav pris

Jeg er en tilfreds abonnent på Weekendavisen.
For 2132 kr. om året får jeg bragt en spændende avis til døren hver fredag og kan i weekenden fordybe mig i læsestof om politik, kultur og samfund. Hver uge er der mindst én særligt interessant artikel.
Min licens koster 360 kr. mere om året. Og det er jo nærmest rystende billigt. For lidt over 200 kr. måneden får jeg adgang til:
- DRs 6 tv-kanaler
- DRs 8 radiokanaler
- Radio 24/7
- Regional tv fra hele Danmark
- dr.dk, radio24syv.dk og regionernes websider
Jeg kan se og høre det på tv, computer, telefon eller tablet. Jeg kan se og høre programmer næsten når jeg vil, og vi taler altså om et helt enormt udbud. Jeg kan hverken halvt eller helt nå alt det, der interesserer mig.

Høj kvalitet
Kvaliteten er høj. Jeg synes, DR leverer rigtig gode programmer både på tv og radio. De laver sikkert også en masse, som jeg ikke bryder mig om. Det lader jeg bare være med at se eller høre og glæder mig over, at andre har fornøjelse af det.
Det særlige ved DR og de øvrige licensbetalte medier er, at de er danske. Der er selvfølgelig udenlandske film og serier, men der er mest dansk, og vi kommer virkelig i hjørnerne af kultur, politik, livsstil, underholdning, debat og samfund. Set i en dansk sammenhæng. Sendt fra Danmark og ejet af danskerne.

Hvorfor?
Hvem kan have noget imod det? Høj kvalitet, masser af udsendelser og til en meget favorabel pris. Det kan regeringen og Dansk Folkeparti. De er enige om, at DR skal beskæres kraftigt over de kommende år.
Årsagen står ikke lysende klar for mig. Jo, vi kan spare 50 kr. om måneden, hvis DR bliver 25 pct. mindre. Men så får vi vel 25 pct. mindre udbud, og hvis private aktører skal lave det, bliver det sikkert mindst lige så dyrt.

For populært?
Kvaliteten bliver næppe højere. For år tilbage lød den massive kritik af DR, at det var for elitepræget. Nu er det omvendt. DR er blevet for folkelig. DR har de mest sete tv-programmer og radiokanalerne er suverænt mest populære. Anklagen lyder, at det er for nemt, når millionerne bare ruller ind, men det gør de altså også hos Radio 24/7, som endnu ikke er i nærheden af de store DR-kanalers lytterskare.
Der er et godt amerikansk udtryk, som hedder: If it ain't broken, don't fix it.
Det passer perfekt på mediedebatten. DR leverer høj kvalitet til en fornuftig pris, og folk er generelt rigtig godt tilfredse. Så er det ikke der, der skal sættes ind med store forandringer og nedskæringer.

Ingen kommentarer: