tirsdag den 28. marts 2017

De er skøre, de japanere

Japansk krimi uden blod

Gennem nogle år har jeg læst en del bøger af den verdensberømte japanske forfatter Haruki Murakami. Jeg har også hørt hans danske oversætter Mette Holm fortælle om ham ved et arrangement på biblioteket.

Fantasi og virkelighed
Han er bare god. Som læser bliver jeg spundet ind i et mystisk univers, hvor grænsen mellem fantasi og virkelighed ikke eksisterer. Skal man forklare bogens handling til udenforstående, lyder den plat og usammenhængende. Men taler man med en Murakami-læser giver alting pludselig mening.
Han er den eneste japanske forfatter, jeg har læst - indtil for nylig. Da faldt jeg over en krimi med titlen Den hengivne hr. X. Forfatteren hedder Keigo Higashino og ifølge e-butikkens omtale var det en af de seneste års mest roste krimier.
Den var ledig på biblioteket. Det er for resten en stor fordel ved at læse japanske bøger. Der er ingen ventetid, selv ikke på de bedste bøger.

Syret historie om almindelige mennesker
Nu er jeg ved at være igennem den, og det har været en super oplevelse. Lige som Murakami tegner Higashino portrætter af nogle højst specielle personer. Vi kommer ind i et tilsyneladende helt almindeligt miljø, men historien bliver ret hurtigt totalt syret. Vi kommer ikke over i fantasiverdenen, men det er absolut heller ikke normalt. Og så er det en krimi uden politidrama. Vi ved, hvem der har begået forbrydelsen, men henimod slutningen dukker nogle totalt overraskende detaljer frem, som vender hele historien på hovedet.

Let sted at starte
Vil du gerne læse noget japansk, kan du starte med Den hengivne hr. X. Den er spændende og nogenlunde tilgængelig. Og kun lidt skør.
Får du blod på tanden, er der en hel stribe bøger fra Murakami. Begynd med Kafka på Stranden eller Trøkopfuglens Krønike. Hvis du synes, de er skrupskøre, skal du bare droppe ham. Men hvis du bliver fascineret, venter der meget mere af samme skøre skuffe.

Ingen kommentarer: