lørdag den 11. februar 2017

Fremragende offentlig information

🔝

Jeg har et godt øje for dårlig kommunikation fra det offentlige: Uforståelige breve, brugerfjendske løsninger og frem for alt manglende information. Det skriver jeg jævnligt om her.
Så skylder jeg også at rose de gæve bureaukrater, når de gør det godt.
Og det har Region Nordjylland netop gjort over for mig.

Screening for tarmkræft
I starten af året modtog jeg en kuvert fra den gode region. Den indeholdt en invitation til at deltage i en screening for tarmkræft.
Der var et letforståeligt brev, hvor der stod, at man kan redde tusinder fra at dø af tarmkræft, hvis sygdommen bliver opdaget i tide. Og så var der alle ingredienser til at tage en prøve af min afføring. Herunder en lille fin tegneserie med sådan-gør-du trin for trin. Meget nemt at forstå.
Prøven skulle tages søndag - onsdag og hurtigst muligt sendes i den medfølgende frankerede svarkuvert.

En smule ulækkert
Jeg synes, det var rigtig fint. Men så var jeg lige væk i ugens første dage den ene uge efter den anden, så jeg fik det ikke lige gjort. Uden at gå i detaljer er det også en lille smule ulækkert at tage sådan en prøve - det har måske også afholdt mig fra at gøre det.
I sidste uge kom der så en venlig påmindelse fra regionen. Her fik jeg igen at vide, at 1 ud af 20 får tarmkræft, og at det kan forebygges ved at opdage sygdommen i tide. Der stod også, at det er lidt grænseoverskridende, men at det praktiske kun tager et par minutter.
Der var  et telefonnummer, jeg kunne ringe til og et link til en lille film på regionens hjemmeside, hvor jeg kunne se, hvordan jeg skulle tage prøven.

Det tog kun to minutter
Så forleden tog jeg mig sammen, og det tog ganske rigtigt kun to minutter at udføre den lille opgave. Solle afleverede kuverten i en postkasse, og så ville jeg ca. 10 dage senere modtage besked om resultatet.
Der gik 3 dage :-) Så lå der et dejligt brev i min E-boks om, at der ikke var fundet blod i min afføring. Plus et varsel om, at jeg får et nyt tilbud om 1 år eller 2, medmindre jeg er fyldt 75 til den tid. Det vil jeg forsøge at undgå.
Tak til Region Nordjylland for et godt initiativ og for en helt igennem fin kommunikation om tilbuddet.

Ingen kommentarer: