onsdag den 2. marts 2016

En mands træben

Jeg selv og fire andre synes, overskriften her er hylende morsom.
Det er en lillebitte omskrivning af titlen på en gammel tv-serie. Den hed En mands stræben. 
Bare ved at snuppe et lille s, får titlen en komisk drejning. Det synes du garanteret overhovedet ikke er sjovt. Så jeg fortsætter mine pinligheder.

Pingo vits
Da kronprins Frederiks fyldte 18 år, forærede nogle af hans gymnasievenner ham en ged. Ekstra-Bladet bragte et billede af deres ankomst til Amalienborg, og en redaktionssekretær med samme syge sproghumor som jeg skrev sit livs overskrift. Frederiks ged på slotspladsen.
Tusinder har set forsiden uden så meget som at fortrække en mine. Man skal udtale ordene, før det bliver sjovt.

Autonome tissemænd
Og på nogenlunde samme tid stillede 25 langhårede unge mænd sig en dag ved middagstid op på Rådhuspladsen i København. De så tilstrækkeligt mistænkelige ud til, at et par betjente diskret trak i deres retning. Pludselig lynede mændene ned og begyndte at tisse midt på Rådhuspladsen. Ordensmagten greb naturligvis ind, men en af de autonome hev stolt et dokument frem, hvor en embedsmand fra Københavns Kommune med stempel og underskrift havde godkendt deres ansøgning om fællespisning på Rådhuspladsen for 25 personer.
Også her gjorde et lille s en afgørende og meget morsom forskel.

Konditorisk
Jeg slutter i den totalt platte afdeling med en sprogvits, som altid kan få smilet frem på mine læber.
I bagerens vindue ligger der snegle og boller.

Ingen kommentarer: