mandag den 27. oktober 2014

Ytringsfrihedens helte

Ytringsfrihedens helte er for mig først og fremmest dem, der har noget på hjerte.
I den store verden er det kinesere, russere, cubanere, yemenitter og andre indbyggere i lande med ingen eller begrænset ytringsfrihed, som formidler viden og holdninger med fare for at blive sat i fængsel eller myrdet.

Gør vores demokrati bedre
I Danmark er heltene alle dem, der skriver læserbreve, blogs og andre indlæg, hvor de gør os andre klogere. Det er foredragsholdere og kloge folk, der stiller op i radio og tv for at sprede deres viden til os andre. Deres heltegerning er at gøre vores demokrati bedre og mere nuanceret.
Her taler vi om tusindvis af mennesker. De risikerer ikke liv og førlighed og kan ikke blive smidt i kachotten for at udtale sig. Men uden omkostninger er det ikke. Rigtig mange oplever at få hademails, ubehagelige breve eller ondsindede Facebook-kommentarer, når de ytrer sig. Det er desværre en omkostning ved at bruge sin ytringsfrihed.

De skingre stemmer
I den offentlige debat er det ofte de mest skingre stemmer, der bliver hyldet som ytringsfrihedens helte. Det er deres ret til at ytre sig, der bliver fremhævet. For tiden er det en svensk maler, og den sag er vigtig. Det er direkte bizart, at den svenske stat sætter manden i fængsel for nogle billeder, han har malet, og at den bestemmer, at værkerne skal ødelægges. Det må vi protestere imod, alene af den grund, at det ikke må ske i vores demokrati.
Jeg har ikke set de famøse malerier, og jeg gider sådan set heller ikke beskæftige mig med dem. Jeg opfatter dem som en provokation, som har til formål at fremtvinge en debat om indvandring og ytringsfrihed i Sverige.
Det har jeg intet imod, og jeg bebrejder heller ingen danskere, som bidrager til debatten.

Meget mere end provokation og hån
Men jeg har det lidt skidt med, at ytringsfrihed altid skal forbindes med retten til at provokere, håne og udfordre grænser. Det er ytringsfrihed også, men det er så meget mere.
Ytringsfrihed er vores allesammens ret til at sige vores mening. Offentligt. Om hvad som helst. Ikke kun om indvandrere og flygtninge. Men også om kunst, sex, sport, økonomi, familie, venskab, børnepasning, hundetræning, løbesko, filosofi, pottemageri, geocaching og alt muligt andet.

Retten til at bidrage
Ytringsfrihed er ikke kun retten til at brokke sig og hænge andre ud som idioter. Det er endnu mere retten til at bidrage positivt til en debat eller til at udvikle et område eller en idé.
Alle, der gør det, er ytringsfrihedens helte.

Ingen kommentarer: