onsdag den 15. oktober 2014

Et lille smut til den tyrkiske frisør


 Jeg skulle bare klippes, og så skete dette.

På vores lille ferie i Istanbul havde Solle den sidste eftermiddag bestilt massage på hotellet. Det ville nok tage 1-1/2 time, så jeg ville udnytte tiden og smuttede over til den lokale frisør på den anden side af gaden.
Det blev nærmest en halvdagesudflugt.

Han blev ved
Da jeg kom, var frisøren næsten færdig med en kunde - troede jeg. Men uha, som han kunne blive ved med at finde på ting at ordne. Der skulle lige studses lidt ekstra, overskægget skulle trimmes. Så skulle håret vaskes og tørres. Det skulle masseres med noget voks, og siden tørres og friseres. Og så var der lige et par hår i næsen.

En hurtig klipning
Endelig var manden færdig, og jeg fik plads i stolen.
Den unge frisør talte ikke engelsk, men jeg fik forklaret med tegnsprog, at jeg bare skulle have en hurtig klipning. Med maskine bagi og saks på toppen.
En anden gæst fra vores selskab sad og ventede, og ham må jeg rose for en engleblid tålmodighed. Da der var gået 15 minutter var den unge mand endelig færdig med maskinklipningen. Han havde brugt to apparater og havde haft begge to i sving 3-4 gange. Det var meget omstændeligt.

Flere gørmål
Så fulgte turen med saksen, og da jeg troede, behandlingen var forbi, havde frisøren stadig en masse gøremål.
Mit lille skæg blev trimmet og trimmet og trimmet, og der røg også nogle hår i næsen. Så hev han en kraftig sytråd frem og puttede i munden, mens han rev hår af mine øjenbryn. Det gjorde ondt, og det tog temmelig lang tid.
Jeg kunne mærke, at den unge mand hyggede sig. Det var skægt at prøve al grejet, men nu måtte det da snart være forbi.

No, no, no
Han tog hårtørreren frem og børstede hår væk fra kappen og slog den til side. Jeg rejste mig for at gå, men så kunne han pludselig et engelsk ord no, no, no. Jeg skulle bare drikke en slurk af min kaffe, inden han gik videre.
Han smurte mit ansigt ind i creme, som han bagefter tørrede af med en fugtig svamp. Jeg forsøgte igen at rejse mig og blev tvunget tilbage i sædet. Så smurte han ansigtet ind i en fed, grå masse - og kaldte den næste gæst hen i barberstolen.

Min tålmodighed
Jeg kunne pænt sidde og vente på, at den fjollede ansigtsmaske størknede. Nu var min tålmodighed for længst bristet. Men frisøren smilede bare venligt til mig, mens han smurte den næste danskers ansigt ind i barbercreme. Denne forklarede meget myndigt, at han under ingen omstændigheder ønskede en ansigtsbehandling.
Jeg tror, jeg sad der i 15-20 minutter og glanede. Det var lige før, der stod røg op gennem de snittede hår. På det tidspunkt havde jeg opholdt mig i salonen i over to timer.

Klar til løsladelse
Selv uden at forstå engelsk fattede frisøren, at jeg gerne ville løslades. Så han bad den anden gæst vige pladsen, så han kunne skylle masken af mit ansigt, vaske mit hår, tørre det, putte voks i, massere og frisere det. Altsammen klaret på sølle 12-15 minutter.

190 kr.
Så var der sådan set bare tilbage at stå og vente 5 minutter på at få lov at betale. Hele showet kostede 70 tyrkiske lira, omkring 190 kr. Og det var sikkert billigt for alt det, men jeg ville jo bare klippes.
Solle syntes, det var herligt og at min hud var så fin som aldrig før. Ja, selv kvaliteten af klipningen roste hun. Og der gik der heller ikke mange minutter før, jeg godt selv kunne grine lidt af historien.
Det må du også gerne.

Ingen kommentarer: