søndag den 4. maj 2014

Når ledere snakker sort

Legeplads for fine ord om folks arbejde


Vi skreg af grin på redaktionen, da en kollega i starten af 90'erne kom og fortalte, at Danyards nye personalechef havde fået titel af Human Ressorurce Manager. Den person, der skulle sørge for, at mændene i de blå kedeldragter havde gode og sikre arbejdsforhold, kaldte sig noget, som ingen værftsarbejder forstod.
Jeg er færdig med at grine, og mit smil er stivnet. Siden har begrebet HR vundet i den branche, så der er vel næppe en ærlig personalechef tilbage noget sted. Det er noget møg, synes jeg.
Med avisen i dag fik jeg et lille tillæg om HR- og ledelsesdagen, som en række samarbejdspartnere holder i Aalborg senere på måneden. Der var en række artikler med oplægsholdere, som jeg læste lidt i. Nogle uhyre veluddannede og meget professionelle mennesker gav deres bud på god HR og ledelse.

Akademisk blær?
Alle talte et uforståeligt sprog, hvor jeg hele tiden skulle anstrenge mig for at oversætte abstrakte begreber for at få styr på indholdet.
Det kan være ganske almindeligt akademisk blær, og det kan jeg godt bære over med. Men jeg tror det ikke. Jeg tror, de taler sådan i hverdagen. Jeg tror, de arbejder i en teoretisk verden, hvor de på alle måder er isoleret fra de mennesker, de skal bedrive ledelse og HR overfor.
Sproget er det vigtigste redskab for en leder. Hvis lederen taler et sprog, som medarbejderne ikke forstår, så kan alle vedkommendes fine teorier ikke føres ud i livet. For dem, der skal gøre det, ved ikke, hvad manden taler om.

Vi skal forstå hinanden
Derfor - er det en total misforståelse at kalde en personalechef for HR-etellerandet. Human Ressource  forholder sig teoretisk til medarbejderne. De dygtige folk har udviklet et fælles sprog, som fiser hen over hovedet på de folk, de er til for.
Indholdet i HR er noget med dialog og at skabe ejerskab og begejstring blandt medarbejderne, og det lykkes kun, hvis vi kan forstå hinanden.

Test to bogstaver
Det kunne være interessant at vide, hvor meget medarbejderne i grunden forstår af al den professionelle kommunikation, de bliver udsat for i løbet af en arbejdsuge. Vi kunne starte med at teste to bogstaver: Hvor mange ansatte i Grundfos ved, hvad HR betyder?
Og det kunne være rigtig skægt at hjælpe HR-branchen med at tilbageoversætte alle konferenceordene. Gerne med hjælp fra medarbejderne.
Hr personalechef, god fornøjelse.

Ingen kommentarer: