lørdag den 24. maj 2014

Facebook rykker - også i Grønland

Julie er Qujanaq-kampagnens stjerne. De 200 første
 brugere på Facebook kom, da hun delte siden.

Fra 0 til 1225 Synes godt om på under to uger - og så i et lille samfund som det grønlandske.
Det er status på Qujanaq-kampagnen, som vi netop har skudt i gang med to koncerter i denne uge.
Opdateringen efter koncerten i Nuuk er blevet set af 1500 Facebook-brugere.
Det betyder, at vi kommer bredt ud med budskabet om at bruge skraldespanden, og det er for mig det endegyldige bevis på, at Facebook kan bruges som et seriøst medie.

Arbejd seriøst med Facebook
Vi nævner tit Facebook for vores kunder i den kommunale verden hjemme i Danmark, men vi har svært ved at trænge igennem. Qujanaq-kampagnen viser imidlertid, at der er effekt at hente, hvis man arbejder seriøst med Facebook. Det har vi også gjort sammen med Selvstyret.

En integreret del af kampagnen
Facebook-siden står selvfølgelig ikke alene. Den er knyttet op til ugens to begivenheder, nemlig koncerter med Julie Berthelsen og to skolekor i byerne Maniitsoq og Nuuk. Op til og ikke mindst imellem de to koncerter har vi fået en overvældende medieomtale. Julie og miljøminister Kim Kielsen har optrådt flere gange i radio og tv, og både netmedier og trykte medier har været på pletten med billeder og reportager.
Hver gang har vi fået nævnt Facebooksiden, og hver eneste medieomtale har givet nye likes.

Oppe på tasterne
Selvstyrets Facebookbestyrer har også været hurtig på tasterne. Han har opdateret med friske billeder, og han har aktivt opfordret brugerne til at dele og tagge. Han har to gange på en uge skiftet coverbillede. Det giver rigtig fin opmærksomhed. Og så er han ret hurtig til at svare folk. En del brugere har selv lagt billeder og små kommentarer op, og Steve er kvik til at takke dem. Qujanaq kommer man langt med overalt.

Facebook spiller en hovedrolle
I den kommende tid går kampagnen ind i en ny fase, og her er Facebook et vigtigt omdrejningspunkt. Vi opfordrer skoleklasser i Grønland til at optage en lille video, hvor de optræder til Julies Qujanaq-sang. Klippet skal op på Facebooksiden, og så deltager klassen i en konkurrence om 10.000 kr.
Her skal Facebooksiden have sit eget liv. For de klasser, der lægger en video op, skal også være aktive med at få andre til at synes om dem. Det må absolut gøre indtryk på de dommere, der til efteråret udpeger vinderen.

Jeg slutter lige med 3 tip til Facebookbestyrere:
1. Opfør dig Facebookagtigt. Du skal ikke kun lægge indhold op på siden. Du skal også kommentere, synes godt om og dele andres indhold. Lige som du gør som privat Facebook-bruger.
2. Vær flittig til at kommentere, rose eller svare på de indlæg, brugerne kommer med. Det gør dem glade.
3. Skift coverbillede og profilbillede jævnligt. Det giver opmærksomhed hver gang og holder dig inde i varmen på brugernes nyhedsstribe.

Ingen kommentarer: