mandag den 6. august 2012

For 119 kr. opdateret image


Bjergløven er nu en del af mit image


I sidste købte jeg en vare til 119 kr., som jeg endnu ikke ved, om jeg får nytte af.
Der er to gode forklaringer. Den oplagte er, at jeg er en dårlig køber, og min version er, at Apple er en god sælger.

Selvbetjening i mange timer
Det var nemlig Verdens største firma, jeg handlede hos. Jeg ekspederede mig selv og via nettet fik jeg leveret det nye styresystem OS X Mountain Lion. Med min langsomme forbindelse og Apples lidt omstændelige levering tog det nogle timer at installere skidtet på min computer.
Det nye styresystem indeholder ca. 200 funktioner, som jeg kan tage i brug eller lade være. Der er en ganske fiks beskedhylde oppe i højre hjørne, som samler alt op fra mail, Facebook og Twitter, og der er vist også nogle forbedringer på iPhoto. Resten har jeg endnu ikke sat mig ind i.

Det gør man bare
Hvorfor købte jeg det så? Der fik du mig.
Det gjorde jeg, fordi - det gør man, når man har en Mac computer, en iPad og en iPhone. Det er en del af opdateringen, lige som cyklen skal pudses og bilen skal til eftersyn. Applebrugere har det nyeste software, fordi vi tror på, at det kære firma tænker helheden igennem for os. Vi tror på, at vores elskede grej fungerer bedst, når vi har de nyeste programmer til at styre dem.
Tror er nøgleordet her. Troen på Apple er årsagen til firmaets enorme succes. Blot ved at lancere ny software får de millioner af kunder til at downloade skidtet og hælde endnu flere dollars ned i den stærkt opsvulmede pengekasse.

Mine apparater og mit image
Vi brugere har oplevet, at Apple tilbyder en smart teknologi i lækker indpakning og med en brugerflade, som er til at forstå. Det er også lidt smart at være Applekunde, så 119 kr. er ikke noget særligt. Det er bare en nødvendig vedligeholdelsesomkostning til mine apparater og mit image.

Stakkels aktiekællinger
Troen er gået helt amok hos verdens aktieanalytikere. De blev nemlig skuffede, da Apple for et par uger siden meddelte, at de i andet kvartal havde tjent 55 mia. kr. Det er lidt mere end 25 mio. kr. i timen døgnet rundt. Aktien faldt, fordi børskællingerne havde sat næsen op efter et endnu mere grotesk overskud. I deres verden er det et problem, hvis vækstraten falder.
Det bekymrer jeg mig heldigvis ikke om. Jeg har ingen Apple-aktier. Jeg er bare ganske almindelig leverandør til deres pengetank.

Ingen kommentarer: