torsdag den 17. maj 2012

Sprogspasserens grinemaskine

Kort vej til et smil

Hvis jeg trænger til et smil, kan jeg bare sige sætningen "I bagerens vindue ligger der snegle og boller". Så griner jeg. Den er altså sjov, selv om det nok er 40 år siden, jeg hørte den første gang.
Eller jeg kan grine af en overskrift, Ekstra-Bladet bragte dagen efter Kronprins Frederiks 18 års fødselsdag i 1986. En af hans kammerater havde en ged med som gave, og den kom ikke op i gemakkerne på Amalienborg. Så en vaks redaktionssekretær fik lov at skrive "Frederiks ged på Slotspladsen" på selve forsiden. Den er helt harmløs, når man bare læser den, men prøv at sige den højt.
Det er da sjovt.

Nu går det helt galt
Hvis ikke du synes det, må du endelig ikke læse videre. Nu går det helt galt.
Jeg har sådan en skæg leg med at konstruere underlige spørgsmål, der skal besvares med et modspørgsmål.
Eksempel: Ka mus li' gulerødder?
Svaret er: Ka rotter?
Eller: Må gaffel tvivle?
Svaret er: Må ske?
Er der en anden sprogspasser til stede, får vi nemt en time til at gå med at finde på nye kringlede spørgsmål.

Sådan er systemet
Jeg prøver lige at forklare systemet. Grundledet i spørgsmålet - mus og gaffel - skal hænge sammen med grundledet i svaret - rotter og ske. Svaret skal danne et nyt ord, som har noget med indholdet i spørgsmålet at gøre. Karotter er gulerøder og måske er et udtryk for tvivl.

Tre skarpe
Jeg tror, det er let nok for de fleste. Det svære er nok at interessere sig for noget så skørt. Det gør du, for ellers havde du ikke læst artiklen hertil. Så du får lige tre skarpe til sidst:
Ka Jenser li huer?
Ka sukker pukle?
Ka Line li' te?

Ingen kommentarer: