mandag den 14. maj 2012

Giv den gas

Jeg har lige hørt ugens udgave af DRs Fodboldmagasinet på podcast. Egentlig interesserer jeg mig kun moderat for fodbold, og jeg kender alle resultaterne, når programmet bliver lagt op mandag eftermiddag - men jeg går ikke glip af én udsendelse.
Forklaringen er meget enkel: Deltagerne brænder igennem. De æælsker fodbold, og de står nogle gange i kø for at få ordet i udsendelsen. I dag var der én, der fortalte om en målmand, som var god til at sparke, så journalisten anbefalede træneren at bruge målmanden som straffesparksskytte. Straks fortalte en af de andre om en målmand fra Leverkusen, som altid plejede at skyde straffespark.
Leverkusen. Fed, ligegyldig detalje.

Ild i øjnene
Hvis du prøver zappe igennem de udsendelser, de værter, de skribenter, de musikere, fodboldspillere eller de filmmagere, du bedst kan lide, så jeg tror, at de har ilden i øjnene til fælles.
Den originale skribent kan få dig til at læse om alt fra snustobakkens historie til snudebillens anatomi. Søren Ryge kan køre et haveprogram i 40 år, fordi han har sådan et insisterende blik, og brødrene Price kan få det halve Danmark til at gå ind for at bruge en masse smør i madlavningen.
Gasolin var guder, da jeg var teenager. Gas 5 udkom, da jeg var 13 år og så fulgte gassernes glansår. De elskede at trykke den af på scenen og i studiet. De levede og åndede for musikken, og de sled hinanden og omgivelserne op i deres rastløse higen efter - et eller andet. Hvad det var, ved jeg ikke. Men Kim Larsen spiller stadig i en alder af 66 år, og han kan ikke lade være med at skrive nye sange.
Det er at brænde igennem.

Giv den gas
Så hvis du vil have et stort publikum, så skal du give den maks gas. Fyr den af. Brænd igennem med det, du beskæftiger dig med. Spil øjnene ud, fægt med armene og gør det klart for hele Verden, at du har noget ganske særligt på hjerte.
Det er overhovedet ikke et salgstrick, for du kan nemlig ikke brænde igennem med noget, du ikke har forstand på. Det kræver en masse øvelse, træning, læsning eller en anden form for fordybelse. Og det kan du kun leve igennem, hvis du interesserer dig for emnet.
Når du kan dit stof, kan du udstråle den begejstring, som smitter af på modtageren.

60.000 snudebiller
Og ved du hvad: Snudebillen er Verdens største dyrefamilie. Der findes formentlig omkring 60.000 slags snudebiller. 60.000 forskellige slags tykhudede miniaturenæsehorn. Det er da helt vildt fantastisk utroligt mageløst overraskende sensationelt.


Ingen kommentarer: