søndag den 17. januar 2010

Politisk krig mod DR

Folketinget skal i årets løb forhandle et nyt medieforlig igennem. Det sker i en tid, hvor dagbladene er i krise, tv-stationerne mister lidt seere, internetmedier breder sig uden at tjene penge og de kommercielle radioer er i knæ.
Kulturminister Carina Christensen (K) siger ikke meget om kultur og medier, men hun har dog ladet forstå, at DR skal svækkes og underlægges strammere regler i det nye medieforlig.
Det er der efter min mening slet ingen grund til. En svækkelse af DR styrker ikke dagbladene eller de kommercielle radioer. Det svækker bare DR. Så resultatet bliver samlet set en ringere mediedækning.
På radiosiden er DR i dag uhyggeligt stærk. Danmarks mest populære radiokanal er P4. På andenpladsen kommer P3 og nummer tre er minsandten min foretrukne kanal P1. Det er konkurrenterne sure over, men lytterne er glade. Det må da være det vigtigste.
De kommercielle radioer forsøger altid at konkurrere med P3, fordi de tror, at der er størst reklame-potentiale i de unge lyttere. Jo færre penge, DR får til at lave radio for - jo mere musik- og hitradio får vi. Det går jeg ikke ind for, og jeg tror heller ikke, det kan samle flertal blandt lytterne. P3s lyttere behøver ikke det samme, bare med reklamer. Og os, der bruger P4 og P1, er helst fri for musikradio.
Dagbladene ønsker at stække DRs internet-aktiviteter. De mener, at dr.dk konkurrerer med avisernes websites. En ringere udgave af dr.dk vil ikke give flere indtægter til Politikens Hus. Det vil blot give DR-brugerne en ringere service. DR har meget dygtigt opbygget en nyhedsredaktion, som både dækker radio, tv og internet. Det er sådan, verden hænger sammen, og det vil være helt pip, hvis ikke DR skulle få lov til at sende nyheder ud på alle platforme.
I 2010 skal DR altså ikke bare være radio og tv. DR er en public service station, der forsyner danskerne med nyheder, viden, debat og underholdning, og det giver ingen mening at lukke af for de tekniske muligheder, som bliver ved med at udvikle sig.
Dagbladene og mange andre medievirksomheder har det hårdt, og det er synd for dem. Men de får det ikke bedre ved at skade en konkurrent. Det gælder i alle brancher. Vejen frem er at lave vedkommende produkter, som mange kunder ønsker.
Hvis din forretning går dårligt, skal du forbedre og udvikle den. Her kan du hente inspiration hos dine konkurrenter, men du skal ikke bekæmpe dem. Du skal fokusere på kunderne og yde dem en bedre end konkurrenterne.

Ingen kommentarer: