onsdag den 23. september 2009

Medieestunt for elendige arbejdsforhold

Filmdirektør Peter Aalbæk Jensen har igen præsteret et mediestunt for Zentropa. Han fører sig frem med en historie om, at selskabets elever kan få bedre løn og fremme deres karrieremuligheder, hvis de får tatoveret Zentropas logo på deres egen røvballe.
Tilbuddet gælder de såkaldte "småttere", som eleverne kaldes i filmbyen. Af medieomtalen fremgår det, at småtterne starter med at lave forefaldende arbejde uden løn. Senere får de 8.500 kr. om måneden, og det sidste år når hyren op på 13.500 kr. Det er ikke en egentlig uddannelse. Når læretiden er overstået, modtager de et diplom og to ud af tre får et spark bagi. Hver tredje fortsætter i et almindeligt job.
Peter Aalbæk har fået sin medieomtale og den forargelse, han tilsyneladende næres så godt ved.
Den negative sidegevinst er, at medierne nu sætter spotlight på arbejds- og lønforhold i branhcen. De fleste ved vist godt, at man ikke skal tælle timer og kroner, når man laver film. Det er af kunstneriske grunde, man skal bevæge sig ind i den branche. Men at elever ligefrem arbejder uden løn, og at resultatet af tre års knokleri blot er et hjemmelavet diplom og ikke en egentlig uddannelse - det kan godt forarge mig en smule.
Hvad en tatovering kan ændre ved det, er jeg for dum til at indse. Når alle får sådan én, er det vel en slags uniformering. Det kan være sjovt for Peter Aalbæk Jensen at tænke på alle de ens mennesker, han har vandrende rundt omkring. Men folk, der trækker i uniform på chefens ordre, er næppe de kreative genier, som Zentropa skal bruge for at få succes.

Ingen kommentarer: