mandag den 6. oktober 2008

Fra raslebøssen til Etiopien

I går formiddags cyklede jeg en hyggelig tur rundt i Gærum med en fin rød raslebøsse fra Røde Kors. Sammen med 17.000 andre samlede jeg penge ind til hjælpearbejdet rundt omkring i verden. Indtil videre har det givet 17 mio. kr. og Røde Kors fortalte mig i en sms i aftes, at organisationen i dag sender en nødhjælpspakke til Etiopien.
Også flygtninge fra krigen mellem Georgien og Rusland får hjælp via de penge, vi samlede ind i går. Det er dejligt og motiverende for os indsamlere at vide, at de mange bidrag bliver omsat til konkret hjælp til folk i nød.
Jeg må nok indrømme, at humøret ikke var helt i top, da jeg kom hjem fra den solrige cykeltur i går. Jeg havde samlet betydeligt mindre ind end tidligere år. En praktisk årsag var, at usædvanligt mange ikke var hjemme, men der var altså også flere end tidligere, der sagde nej til at spytte i bøssen. Og så synes jeg, at folk gav mindre beløb, end jeg er vant til at få ind.
Måske er det finanskrisen, der er nået til Gærum, eller måske er det modvilje mod hjælpearbejde i almindelighed og Dansk Røde Kors i særdeleshed. Sagen med Jørgen Poulsens fratrædelsesgodtgørelse lurer måske stadig i baghovedet.
Det er i hvert fald synd for de sultne børn i Etiopien og de fordrevne fra de krigshærgede områder i Georgien. De klarer sig ikke bedre, fordi vi andre er forargede over Jørgen Poulsens gårdighed.

Ingen kommentarer: