søndag den 8. december 2019

Lov om gode hensigter

Naturligvis er jeg tilfreds med den nye klimalov. Jeg tror, det er en fin konstruktion at give Klimarådet en afgørende rolle, så fagligheden driver arbejdet med at udlede mindre CO2.
Og jeg er rigtigt godt tilfreds med, at næsten hele Folketinget bakker op om loven og er med i forliget. Så bliver loven ikke udvandet, og den bliver ikke offer politiske studehandler i forbindelse med en regeringsdannelse eller en finanslov.

Indholdet må vente
Men jeg blev overrasket, da jeg læste om klimaloven. I min utålmodige naivitet troede jeg, at forhandlingerne handlede om vedvarende energi, elektrificering af det danske samfund, energibesparelser, fjernvarme, elbiler og mindre CO2-udledning fra landbruget. Jeg havde også glædet mig til at se, hvilken rolle kommunerne ville få for at realisere det nødvendige mål om 70 pct. reduktion.
Det handler klimaloven ikke om. Det er en lov om gode hensigter og om metoden til at omsætte dem til handling.

Det gør ikke ondt endnu
Måske var det derfor, det gik så forholdsvis nemt for partierne at blive enige. Indtil videre er der jo ikke noget, der gør ondt eller koster penge. Vi må vente nogle måneder endnu på de første konkrete projekter og endnu længere tid på handlinger.
Og dog.
Danmark er jo ikke Kina. Vi har ikke central styring af alt i vores samfund.
Så mens vores udmærkede klimapolitikere har lavet spillereglerne for den kommende indsats, sker der tusindvis af handlinger ude i det såkaldte samfund.

Vedvarende energi i fjernvarmen
Over alt i landet er lokale fjernvarmeselskaber ved at skifte olie og gas ud med overskudsvarme, solvarme, varmepumper og anden teknologi, der udnytter den vedvarende energi.
Kommuner laver ambitiøse målsætninger for deres CO2 udledning og konkrete planer for at føre dem ud i livet. Om et øjeblik er Ringkøbing - Skjern Kommune selvforsynende med vedvarende energi, og i 2029 vil Sønderborg Kommune være CO2 neutral.

Virksomhederne er i gang
Tusindvis af virksomheder sparer på egen energi, og nærmest al produktudvikling i industrien er rettet imod klimaet. Med eller uden en klimalov vil danske virksomheder i de kommende år selv udlede markant mindre CO2 og vil hjælpe deres kunder i ind- og udland med at gøre det samme.
Klimaloven er absolut ikke overflødig. For det første er der nogle fælles beslutninger, som vi skal have politikere til at træffe. Og for det andet er den stærke politiske opbakning til den grønne omstilling med til at sætte en dagsorden, som inspirerer alle os, der udleder CO2 hver time.

Ingen kommentarer: