søndag den 24. marts 2019

Ren svir på sproget.dk



Jeg havde en lille sjov mailstrøm med en kunde forleden.
Efter et møde havde hun været både hurtig og flittig med opfølgningen, mens jeg intet havde udrettet.
Så jeg kvitterede med at skrive, at det var en ren svir at arbejde sammen med hende.

Er du fuld eller hvad?
Så fik jeg et undrende svar. Hun stammer fra Sverige og kendte ikke ordet svir. Hendes kolleger havde forskellige teorier og et opslag på nettet overbeviste hende om, at jeg beskyldte hende for at være beruset.
Jeg kunne berolige hende med, at svir såmænd betyder fornøjelse. Og så måtte jeg lige have den pædagogiske pegefinger frem. For hvis hun - eller nogen som helst andre - skal slå et ord op på nettet, så vil jeg altid anbefale sproget.dk.
Her får du alt at vide, og det er autoriseret. Det gælder både stavemåde og betydning, og du kan som regel også finde eksempler på brugen af ordet. Sproget.dk er en genial opslagstjeneste.

Stavefejl for tennisspillere
Desværre bruger de fleste bare Google. Den er også nem og i langt de fleste tilfælde korrekt. Men Google gengiver brugernes indhold, uanset om det er korrekt stavet eller ej. Hvis du er i tvivl om at stave til det redskab, som tennisspillere slår til bolden med, kan du skrive ketcher på Google. Så får du en masse links med det ord - mest fra firmaer, der gerne vil sælge dig sådan en. Og så skulle den vel være god nok?
Prøv sproget.dk. Svaret lyder: Mente du ketsjer? Og længere nede kan du læse, at en meget almindelig og uofficiel stavemåde er ketcher. Men den er altså ikke korrekt.
Som skribent spørger folk mig tit om betydningen af et ord eller hvordan noget skal staves. Det svar, jeg helst vil give er: Sproget.dk.

Sikre sprogbrugere slår mest op
For uanset, om du er en sikker eller en usikker sprogbruger, er det en god vane at slå et ord op. Og på sproget.dk er det lynhurtigt. Når du selv har tjekket det, er der større sandsynlighed for, at det sidder der næste gang. Det er jo ikke sikkert, at jeg lige er i nærheden :-).
Det pudsige ved historien er, at sikre sprogbrugere er flittigst til at slå op. Det er en af grundene til, at vi laver færre stave- og sprogfejl end gennemsnittet. Vi skriver mere, og vi tjekker flere ord og vendinger end så mange andre. Træning er også her vigtigere end talent.
Det er ikke pinligt at slå et ord op. Tværtimod. Det er god faglighed.
Og så er det en ren svir, når man har så godt et redskab som sproget.dk.


Ingen kommentarer: