søndag den 31. marts 2019

Du lytter til provinsradioen

Dansk Folkeparti har besluttet at lukke Radio 24syv. Politisk set er det besynderligt, at ét parti kan bestemme det, men sådan er det engang imellem på Christiansborg.
Radio 24syv er en kæmpe succes og en fornyelse af taleradioen, som har hentet flere lyttere over til radiokanaler med samfundsstof. Også P1 har fået et løft af den frække konkurrent.

Ærgerligt og forståeligt
Jeg synes, det er ærgerligt, at Radio 24syv ikke får chance for at forny sig ved at byde ind på en ny 8-årig kontrakt på ændrede vilkår, men det skærpede krav om 70 pct. medarbejdere 110 kilometer fra København hænger naturligvis ikke sammen for Berlingske og PeoplesPress.
Der gik 3-4 år, før lytterne opdagede den nye radio, og det vil nok også ske med afløseren på den ledige FM-kanal.

Jeg er med
Den kommende statsfinansierede private kanal skal lave provinsradio. Det kan også blive spændende. Alt tyder på, at et konsortium med Jysk-Fynske Medier i spidsen får kontrakten. Folkeuniversitetet og Århus Universitetsforlag er med i sammenslutningen, og skulle de vinde, tuner jeg ind på kanalen fra første dag.
Det bliver spændende at høre, hvilken fornyelse, provinsen kan bringe til taleradioen. Aviserne bag konsortiet dækker hele Danmark, undtagen hovedstadsområdet og Nordjylland. Jeg håber, Nordjyske Medier melder sig ind i klubben, så den nye radio er overalt og kan trække kilder, eksperter og værter ind fra hele landet.

Efterlign ikke 
Radio 24syvs succes er at være sig selv og slet ikke forsøge at efterligne P1 (bortset fra morgenfladen, hvor P1 bare er bedre).
På samme måde håber jeg, at den nye radio også vil være sig selv og ikke forsøge at videreføre Radio 24syv i en provinsudgave. Mads Brügger og Michael Bertelsen er to af medieverdenens mest originale og modige mennesker, og de har virkelig boltret sig på 24syv. De skal ikke med over på den anden radio. Der skal andre dygtige kræfter til.
Min fornemmelse er, at det jysk-fynske konsortium vil satse mere på indhold og viden og mindre på form og nye formater. Det vil passe mig fint.

Ingen kommentarer: