lørdag den 20. oktober 2018

Fummelfingeren og #twitterhjernen


Her er et problem. Et stort problem for en fummelfinger som mig. Jeg skulle male vores gang i dag, og i den forbindelse skulle jeg afmontere et par dupper til at hænge tasker på. Da jeg havde skruet dem af, stak der to skruer ud fra væggen, som jeg ikke kunne hive ud af med en tang. 
De skulle ud. Det var problem nummer 1. Nummer 2 var, at de også skulle være hele, for de smarte dupper skal hænges op et andet sted.
Hvad gør man så?

Billede på Twitter
Jeg tog billedet ovenfor og lagde det op på twitter med hashtagget #twitterhjerne. Alle, der følger dette hashtag, ser mit lille opslag, og da jeg tjekkede telefonen et kvarter senere var den rigtige løsning der. Enkel og genial: Skru to møtrikker på helt tæt på hinanden. Hold fast i den yderste og skru så den inderste mod venstre - så drejer den hele skruen ud.

Det var så enkelt, så selv jeg kunne forstå det. Jeg havde selvfølgelig ikke to møtrikker i den størrelse, så jeg måtte ned til byggemarkedet. Da jeg kom hjem, havde jeg købt møtrikkerne 3 numre for store, så jeg måtte afsted igen. Pyt med det. Jeg er så vant til at være total idiot i et byggemarked.

To intakte skruer
Allerede i andet forsøg havde jeg den helt rigtige størrelse møtrikker, og så gik den lille operation i gang. Det var pærenemt og 1 minut senere stod jeg med to intakte skruer og et par rawplugs, som var nemme at pille ud.
Her er beviset.

Det smarte er ikke det med møtrikkerne. Det er #twitterhjerne. Her får du lynhurtigt svar fra venlige medmennesker om alt det, du ikke lige ved. Og jeg kunne læse på kommentarerne, at folk var glade for at hjælpe.
Jeg bidrager ikke selv, men jeg har taget min tjans. Før internettets tid var aviserne oplysningscentraler, så jeg har prøvet nogle gange at blive ringet op af et par gutter fra et værtshus, der havde væddet om et eller andet, og nu forventede, at avisen kunne afgøre tvisten. Jeg vendte altid tilbage med et svar - til store glæde for en af gutterne - men jeg er ikke helt sikker på, at kvaliteten var så høj som på #twitterhjerne.

Ingen kommentarer: