søndag den 19. januar 2014

Genvej til røde kinder

Jeg kan køre en tur om 1 minut

I disse dage glæder jeg mig igen over et superkøb, jeg gjorde for 4-5 år siden. For 1000 kr. fik jeg et par splinternye lette langrendsski og støvler.
Dem bruger jeg 10-12 gange hver vinter, afhængig af vejret. De fleste gange går jeg bare tur med Bertha. Hun elsker at løbe efter skiene. Men engang imellem snupper jeg en tur ned i skoven.

Det glider bare
Det er rigtig skønt at køre på ski. Hen ad vores grusvej er der de fleste steder et fint, hårdt underlag, så skiene glider let afsted. Har man lyst til at give den gas med nogle skøjtetag, kan det også lade sig gøre på små strækninger.
En tur ud på marken er en anden oplevelse. Her ligger sneen uberørt, og skiene synker ned. Det kan være ganske sejt at trække et spor, men så kan man glæde sig til en nemmere tur hjem (hvis sporet ikke er føget til).
For at komme i skoven, skal jeg først ned ad en stejl bakke. Det giver et sus i maven og kan godt ende med en tur på halen. Nede i skoven er der næsten altid andre, der har trukket spor, og så er det sjovt at følge dem - ud i det hvide.

Nemt at lære
Jeg lærte at køre ski som barn og ung, så det er ikke svært for mig at styre de lange stænger. Men jeg tror, de fleste vil kunne klare en tur på moderne turski efter nogle timers træning. Det går næsten af sig selv.
Da vi var på ferie i Norge som børn, brugte vi en masse tid og energi på at smøre skiene med voks. Mine forældre havde et helt arsenal af vokstutter af forskellig farve, alt efter temperaturen.
Mine nye ski er ikke blevet smurt én gang. Jeg tager støvlerne på, finder skiene frem, sætter foden ned og trykker til det siger klik, og så kører jeg.
Det er tudenemt, og det glider bare hver gang.

Et par uldne sokker
Det kræver heller ikke særlig beklædning. Jeg har et par uldne, lange sokker, som jeg tager på uden på cowboybukserne. Og så er det altid en god idé at have en hue og et halstørklæde på, for luften føles mange gange sibirisk kold, når sneen fyger hen over landskabet.
Jeg ved godt, at vi bor ideelt til skiløb. Jeg kan køre fra direkte fra døren og ud i den smukke natur. Det er straks mere tricky, når man bor i byen.
Og dog.

Også på Vesterbro
De fleste steder ligger der en skov, en park eller et stisystem lige i nærheden. Og der kan man sagtens køre på ski. Folk kører gerne i bil til et fitness-center. Så kan man også køre i bil hen til en skov eller et andet naturområde. Jeg kan godt udpege steder på Vesterbro og Frederiksberg, hvor det vil være herligt at bruge et par timer på brædderne.

Hvad får man ud af at køre på ski? Det er meget nemt. Du får noget af det skønneste, der findes her i livet:
Røde kinder.

Ingen kommentarer: