torsdag den 28. november 2013

En kortvarig drøm om at bo i Vipperød

I går aftes kl. 17.45 købte jeg en slatten sandwich i Vipperød og Omegns Brugsforening.
Den kostede 24,95 kr.
Foran mig stod en ca 35-årig mand, som tydeligvis ordnede familiens indkøb. Lige der, lige i det øjeblik, ønskede jeg, at det var mig, der boede i Vipperød. Jeg ønskede, at jeg bare lige skulle hen om hjørnet med mine varer. Så kunne jeg hygge mig med familien.

Hvor hulen?
Nu spørger du nok: Hvor hulen ligger Vipperød, og hvad lavede Stener da der? Her er historien:
Jeg havde været til et arrangement med Miljøstyrelsen hos et firma i Glostrup. Aftenen før var jeg i Vejen, så jeg tog til Middelfart og overnattede hos far. For at få lidt arbejde fra hånden og slippe for storkøbenhavnske bilkøer valgte jeg at tage tog fra Middelfart til Glostrup.

17.23 i Ringsted
På hjemvejen kunne jeg køre med min kollega Claus, der havde været til et arrangement i Fakse, og som skulle hjem til sig selv i Middelfart. Vi aftalte, at han skulle hente mig i Ringsted.
Da jeg tog fra Glostrup, tjekkede jeg Rejseplanen på telefonen, og det så ud som om, jeg sagtens kunne nå et tog fra Høje-Taastrup, der ville være i Ringsted kl. 17.23. Så det aftalte jeg med Claus.
Bus til Glostrup Station og S-tog videre til Høje-Taastrup. Over i ventelokalet mellem spor 3 og 4. Alt gik efter planen. Mit tog skulle køre 16.55, og der var et med afgang 16.51. Det kom der, og et par minutter kom det næste. Jeg steg ind, fandt en plads og tændte iPadden og begyndte at arbejde.

Har lige været i Tølløse
Efter kort tid kom vi til Roskilde. Jeg arbejdede videre, og der blev nævnt endnu et par stationsnavne, som jeg ikke hæftede mig ved. Det var i hvert fald ikke Ringsted.
Så ringede telefonen. Det var Claus, der ville vide, om toget var forsinket. Klokken var 17.28. Jeg sad jo og arbejdede, så jeg vrissede lidt og forklarede Claus, at jeg altså ikke styrede toget.
- Vi har lige været i Tølløse, så det er nok Ringsted næste gang. Vi ses om fem minutter, sagde jeg, og vi lagde på.
Så meddelte togdamen, at næste station hed Vipperød. Jeg er ikke knivskarp i den sjællandske geografi, men jeg kunne mærke på mit vand, at der var noget helt galt. Så jeg stod af på den forblæste station i Vipperød og orienterede mig.

Fra vrissen til venlig
Det var klogt at stige af, for toget var på vej mod Kalundborg.
Claus tog først telefonen i tredje hug, men nu vrissede jeg ikke af ham længere. Rejseplanen fortalte, at det ville tage mig en time at køre til Ringsted, og jeg kunne se på kortet, at der var ca 25 kilometer til Ringsted.
Så jeg overtalte Claus til at hente mig, og vi havde en hyggelig tur til Middelfart. Derfra gik alting glat. Og jeg kunne ikke drømme om at tage til Vipperød igen!

Ingen kommentarer: