mandag den 20. maj 2013

Marianne Jelved eller Angelina Jolie?

Tankegang har gennem nogle år kendt Marianne Jelved, som er valgt til Folketinget i Nordjylland. Hun har senest hjulpet med nyttige kontakter til Nulskrald, som vi gennemfører sammen med AVV og Aalborg Universitet.

Lidt sejt
For nogle måneder siden aftalte Marianne Jelved og jeg et møde, og logistikken gik sådan op, at vi var ude at spise en lille hyggelig middag sammen i sidste uge. Jeg skulle møde op foran Kulturministerietkl. 18.00, og få minutter senere dukkede den sorte ministerbil op. Marianne Jelved havde bestilt bord på en lille restaurant tæt på ministeriet.
Vi gik nogle få skridt hen til spisestedet, og jeg nød øjeblikket. Det var da lidt sejt sådan at være i byen alene med en minister, synes jeg selv. Da vi kom ind på restauranten, forklarede Jelved den unge servitrice, at hun havde bestilt bord.
- Hvad er navnet? spurgte den søde unge pige - og jeg trak lidt på smilebåndet.
- Marianne Jelved, svarede kulturministeren høfligt.
Pigen kiggede op og ned ad computerskærmen, og kunne tilsyneladende ikke finde reservationen.
- Marianne hvaffornoget? spurgte hun, stadig med et meget høfligt smil.
Så måtte jeg grine, og jeg sagde til Marianne Jelved, at det måtte være dejligt at være lidt anonym for en gangs skyld.

Pinlig historie?
Efter en hyggelig middag besøgte jeg et yngre par og fortalte den lidt pinlige historie om servitricen, som ikke engang kendte en af Danmarks mest kendte politikere.
- Jeg tror heller ikke, jeg havde vidst, hvem hun var, sagde Kajsa ærligt. Hun er svensker, men har boet i Danmark i 10 år.
Og jeg er ret sikker på, at der også er mange indfødte danskere på under 30 år, som ikke kender mange fra ministerlisten. Og langt mindre kan genkende dem, hvis de møder dem i byen.

Hvem er Angelina Jolie?
Senere på ugen så jeg en overskrift på et af småbladenes plakater. Der stod noget om Angelina Jolie, som skulle have fjernet sine bryster. Hun er kendt. Langt mere kendt end Marianne Jelved. Men jeg ved intet om hende. Jeg måtte Google hende for at stave navnet korrekt, og der kunne jeg så se, at hun er skuespiller. Det havde jeg nok på fornemmelsen men vidste det ikke med sikkerhed.
Og nu kommer der et lille tankeeksperiment. Tænk, hvis jeg arbejdede på en restaruant, og Angelina Jolie kom ind og fortalte, at hun havde reserveret et bord. Jeg ville have dummet mig lige så meget som den unge servitrice gjorde over for kulturministeren.

Tænk hvis...
Og tænk, hvis jeg fik en invitation til at spise middag med hende. Ville det være lige så interessant som mine to timer i selskab med en af Danmarks kendte, ukendte politikere?

Ingen kommentarer: